Pages

Sunday, December 28, 2008

Ape Dia???

“Apakah kamu menyangka Islam hanya terbina dengan tiang-tiangnya sahaja :

  1. 11) 1)Syahadah
  2. Solat 5 waktu
  3. 333)Puasa Ramadhan
  4. Membayar Zakat
  5. -5) Menunaikan Haji


Bagaimanakah kesempurnaannya yang lain:
  • Akhlak
  •  · Hiburan
  •  · Pergaulan
  •  · Permainan
  • · Muamalat
  • · Kemasyarakatan
  •  · Ekonomi
  • Pentadbiran
  • sSeluruh amal kehidupan

Keliru????


-->
Sesuatu amalan itu akan dikira IBADAT apabila ciri-ciri berikut dipenuhi :
  1. 1) Niat semata-mata kerana Allah
  2. 2) Didorong rasa keimanan kepada Allah
  3. 3)   Mengikut syariat-Nya

Maka begitu juga dengan dakwah. Sesuatu amalan yang memenuhi kriteria di atas bertunjangkan konsep dakwah iaitu :
  • 1. menyeru kepada kebajikan
  • 2. menyuruh berbuat maaruf
  • 3. mencegah daripada melakukan kemungkaran


sama ada meliputi tugas seperti berceramah, tazkirah, ziarah, buat program, panggil penceramah, buat risalah, gantung banner, buat pengumuman, lagu-lagu dakwah, jual buku, azan, susun selipar, dikir barat, laung kat blok, DJ radio, buat majalah, buat laman web, operasi cegah maksiat, tangkap penjenayah dan sebagainya adalah juga DAKWAH.


Alangkah bahagianya hidup ini andainya setiap individu kita ini berpandangan sedemikian.
SALAM PERJUANGAN SEUMUR HIDUP

Friday, December 26, 2008

Wednesday, December 24, 2008

Tak diSangka-sangKa

Sudah agak lame ku tidak menyapa di laman ini. Kenangan yang lampau tiba-tiba menerjah ke kotak mindaku; seolah-olah peristiwa itu sedang menari-nari dikelopak mataku. Tiada kata yang boleh ku lafazkan melainkan ucapan syukur sebanyak-banyaknya kepada-Nya; menyelamatkan jiwa yang hina ini daripada musibah yang tidak terlintas ini. Tidak disangka-sangka program Kem Anak Muda Islam (KAMI) anjuran PMIUPM yang kuhadiri itu benar-benar menjadi nostalgia bermakna padaku. Masakan tidak inilah nostalgia yang pertama kali ku rasai setelah 24 tahun dilahirkan.


Kugagahi diri untuk bangkitkan diri; terasa kaki dan tangan di sebelah bahagian kanan badanku seakan-akan tidak bernyawa. Ku tongkati dengan kaki kiriku;longlai jasadku, jika ada seekor lalat pun jikalau hinggap di badanku pada masa itu, ku mungkin tersungkur ke bumi.Lemahnya diriku. Mataku liar memerhati kenderaan dibelakangku; entah berhenti ataupun tidak. Jika tidak, sudah semestinya ku akan dihenpapnya dan mengucaplah ku di situ. Tetapi... Alhamdulillah... Ku terus mencapai motosikal silverku. Kasihan ku melihat keadaannya. Jika dia bernyawa, pastinya riuh rendah jeritannya dikala petang itu. Apakan daya. Manakan tidaknya, hampir 5,6 meter ku terserek bersamanya di MRR2 ini.

bersambung....

A Prayer For Our Military Men And Women

Oh Dear Lord......
Please keep them safe... protect and shield them with Your love....
Guide them safely through these days...
Let them know the're loved in so many ways....
Ride on their wing and be their strength.......
Please be their ray of light in the blackness of the night.......
Lighten the load on their shoulders..... Carry their burden.....
Fill their minds with peace....their hearts with love......
Let them know they've been blessed by you above.....
Oh, and one more thing Lord, if I may......
Would you assign them each their own special guardian angel....
to be at their side.....
Angels marching with them to the beat of a different drum....
And bring them back home safely to all of us.....
Amen

Friday, November 7, 2008

Bahang PRK, Di Manakah Kita??



Salam Perjuangan, Salam Perpaduan dan Salam Keadilan......
Paluan gendang PRK (pilhanraya kampus) kembali bergema. Rata-rata masyarakat mahasiswa turut merasai kehangatannya. Namun, masih ramai lagi yang leka dengan dunia masing-masing. Ada yang sibuk dengan dunia per’couple’lannya, ada yang sibuk dengan tariannya, ada yang dengan sukan bolanya, ada yang sibuk dengan buku dan librarynya dan macam-macam lagi tanpa mengambil peduli apa yang berlaku di sekitar. Di manakah sepatutnya posisi kita sebagai mahasiswa Islam dalam mendepani situasi sedemikian? Adakah sekadar buat tak tahu, buat-buat tak tahu atau memang tak nak ambil tahu? Nabi S.A.W pernah bersabda :

”Barangsiapa yang tidak ambil peduli berkaitan dengan urusan kaum muslimin, maka bukanlah daripada golongan mereka (kaum muslimin) ”.







Bersambung......

Wednesday, September 17, 2008

7 Yang Menghairankan.....

Forward Daripada email seorang sahabat :



1). Aku hairan melihat orang yang sudah tahu bahawa dia akan mati, tetapi masih ketawa.





2). Aku hairan melihat orang yang sudah tahu bahawa dunia akan binasa, tetapi masih mencintainya.


3). Aku hairan melihat orang yang sudah tahu bahawa semua perkara terjadi menurut takdir, tetapi masih bersedih kerana kehilangan sesuatu.

4).Aku hairan melihat orang yang sudah tahu bahawa di akhirat ada perhitungan, tetapi masih sibuk mengumpulkan harta.

5). Aku hairan melihat orang yang sudah kenal dengan neraka, tetapi masih melakukan dosa.

6). Aku hairan melihat orang yang sudah mengenal Allah dengan yakin, tetapi masih mengingat selainNya.

7). Aku hairan melihat orang yang sudah mengenal syaitan sebagai musuhnya, tetapi masih mahu mematuhinya.

Dusta Dengan Rasul....

Dalil Pertama

"Barangsiapa yang dengan sengaja berdusta ke atas aku, maka tersedialah baginya tempat duduk dari api neraka."

[Hadis Sahih (Mutawattir): Dikeluarkan Imam al-Bukhari, Imam Muslim, Ibn Majah, ad-Darimi dan lain-lain. Lihat Sahih al-Bukhari, hadis no – 109 (Kitab al-Ilm, Bab dosa berdusta keatas Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam). Dikeluarkan Imam Muslim di dalam Sahih Muslim, hadis no – 3 dan 4 (Muqaddimah - Bab berdusta keatas Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam).]

Dalil Kedua

"Barangsiapa yang menceritakan dariku satu hadis yang ia sangka, sesungguhnya hadis tersebut dusta/palsu, maka ia termasuk salah seorang dari para pendusta."

[Hadis Sahih: Dikeluarkan Muslim, Ibnu Majah, Tirmidzi, Ahmad. Lihat Muqaddimah Sahih Muslim. Lihat juga Musnad Ahmad (Hadis Daripada Samuroh Bin Jundud radhiallahu ‘anh) dengan lafaz yang sedikit berbeza.]

Thursday, September 11, 2008

Iklan...



Tidak dapat tidak, perlunya kita melengkapi dengan ilmu, termasuk juga ilmu mempertahankan diri. Kalau boleh mempelajari ilmu ketenteraan seperti penggunaan senapang, M16, kereta perisai dan sebagainya juga adalah baik sebagai salah satu persediaan “tarbiah jihadiyyah” dalam melengkapi kekuatan dan menakutkan musuh-musuh Allah.
 


Walaubagaimanpun, andaikata tidak berkemampuan untuk mempelajari ilmu ketenteraan, tetapi sekurang-kurangnya belajar ilmu mempertahankan diri yang biasa sama ada ilmu mempertahankan diri tempatan atau luar Negara seperti silat, taekwando, judo, tomoi dan sebagainya juga dikira bersedia.
Apa pun, kat sini saya nak memperkenalkan kepada kalian semua berkaitan dengan ilmu mempertahankan diri tempatan iaitu Silat. Khususnya ialah silat Cekak Ustaz Hanafi Malaysia.

Silat Cekak Ustaz Hanafi Malaysia


Kelebihan:
  • Isi luar ilmu ini adalah silat dan mempertahankan diri, tetapi pada masa yang sama, mengenal Allah yang Esa
  • Menolak benda-benda yang mencarik adat yang boleh dilatih dan dipertontonkan. (yang mencarik adat; mukjizat, karamah, maunah,istidraj dan sihir)
  • Mudah dipelajari
  • Boleh tamat belajar dalam masa 7 bulan sahaja
  • Gerak silat adalah mengikut gerak manusia normal yang bersifat khalifah berbanding kita meniru geraklaku haiwan
  • Asal silat ini adalah warisan panglima Kedah; andaikata berlatih betul-betul boleh mengalahkan sebarang ilmu mempertahankan diri yang lain

  • Silat beladiri bukan silat tarian kahwin dan seumpama dengannya
Maltamat Utama :
  • Untuk mendaulat silat Melayu yang betul-betul asli

  • Untuk membasmi dan menentang segala bentuk kefahaman ilmu ghaib, tahyul dan khurafat yang sememangnya bercanggah dengan agama Islam

Silat ini sebenarnya diasaskan oleh Allahyarham Ustaz Hanafi Hj Ahmad, seorang bukan sahaja mahir dalam ilmu agama tetapi pada masa yang sama mewarisi ilmu yang telah diguna pakai sejak sekian lama iaitu ilmu kepahlawanan Panglima Ismail, panglima kanan kerajaan Kedah (sila rujuk sejarah negeri Kedah). Ilmu ini sebenarnya hanya diajar oleh orang-orang tertentu sahaja, panglima dan bakal panglima dan kerabat diraja Kedah. Dari segi sejarah ringkas, Panglima Ismail telah menurunkan ilmu persilatan ini kepada Panglima Tok Rashid. Panglima Tok Rashid sempat mengajarkan ilmu ini kepada seseorang bernama Yahya Said sebelum menghembuskan nafas terakhir dengan beberapa wasiat iaitu beliau memohon kepada Yahya agar memulangkan balik ilmu ini kepada anak cucunya yang keturunan Kedah jika mereka berhajat mempelajarinya. Yahya Said adalah seorang polis dan menetap di Perak. Beliau dianggap sebagai pemegang amanah. Ilmu ini telah terpendam selama 40 tahun tanpa diajarkan oleh sesiapa sehinggalah Ustaz Hanafi mengambil balik daripada Yahya Said.

Guru-guru Ustaz Hanafi pernah menasihati ustaz agar membuka pondok daripada membuka gelanggang silat. Ustaz Hanafi mengatakan bahawa kalau buka pondok, memang tak de masalah Cuma orang-orang yang datang sudah semestinya berjiwa suci bersih. Jadi bagaimana pula mereka-mereka yang berkelakuan tidak baik, maka jalan silat lah salah satu cara mendekati mereka dan pada masa yang sama menarik mereka kepada jalan yang lurus disamping sebagai alternatif kepada ilmu-ilmu persilatan yang agak bercanggah dengan akidah seorang muslim.


Bersambung…..

Saksikan Kehebatan Silat Cekak Ustaz Hanafi Malaysia





Friday, September 5, 2008

AWAS…Jangan tertipu…



Kehadiran bulan Ramadhan memang ditunggu-tunggu oleh setiap jiwa yang merdeka; merdeka daripada 
hawa nafsu dan perhiasan dunia. Masing-masing berlumba-lumba melaksanakan amalan kebajikan baik yang bersifat khususiyyah ataupun sebaliknya. Kehadiran hadis-hadis yang bersifat fadhailul a’mal (kelebihan-kelebihan amal) juga banyak memotivasikan diri kitaa untuk terus beristiqamah dalam amal kebajikan ini. Memang berlakunya ikhtilaf tentang hadis seumpama ini, biasanya taraf hadis tersebut di bawah status hassan tetapi tidak dinafikan tentang wujudnya yang berstatus shahih dan hassan serta mutawatir. Boleh beramal dengan hadis sedemikian, Cuma tidak kuat untuk dibuat hujah. Ini sebenarnya tidak ada masalah, Cuma yang menjadi masalah apabila wujudnya hadis-hadis yang direka-reka. Sebagai contohnya, yang banyak tersebar di internet dalam masa terdekat. No komen dan kita sebagai yang orang berilmu perlu sama-sama menulusuri dan mendasari; sama ada benar atau sebaliknya. Bagus dari segi maksudnya, ada mesej yang hendak disampaikan, cuma....Dari segi kesahihan diragui.......



Ini adalah hadis yang diwarwarkan dalam masa terdekat:


Doa malaikat Jibril menjelang Ramadhan " "Ya Allah tolong abaikan puasa
umat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak melakukan
hal-hal yang berikut:

* Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada)
* Tidak berma'afan terlebih dahulu antara suami isteri
* Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya.

Maka Rasulullah pun mengatakan Amin sebanyak 3 kali. Dapatkah kita
bayangkan, yang berdo'a adalah Malaikat dan yang meng-aminkan adalah
Rasullullah dan para sahabat, dan dilakukan pada hari Jumaat.


Ni adalah hadis yang sebenarnya :

Maksud hadis:
Dari Ka’ab Bin ‘Ujrah (ra) katanya: Rasulullah S.A.W bersabda: Berhimpunlah kamu sekalian dekat dengan mimbar. Maka kamipun berhimpun. Lalu beliau menaiki anak tangga mimbar, beliau berkata: Amin. Ketika naik ke anak tangga kedua, beliau berkata lagi: Amin. Dan ketika menaiki anak tangga ketiga, beliau berkata lagi: Amin. Dan ketika beliau turun (dari mimbar) kamipun bertanya: Ya Rasulullah, kami telah mendengar sesuatu dari tuan pada hari ini yang kami belum pernah mendengarnya sebelum ini. Lalu baginda menjawab:

“Sesungguhnya Jibrail (as) telah membisikkan (doa) kepadaku, katanya: Celakalah orang yang mendapati bulan Ramadhan tetapi dosanya tidak juga diampuni. Lalu aku pun mengaminkan doa tersebut. Ketika aku naik ke anak tangga kedua, dia berkata lagi: Celakalah orang yang (apabila) disebut namamu di sisinya tetapi dia tidak menyambutnya dengan salawat ke atasmu. Lalu aku pun mengaminkannya. Dan ketika aku naik ke anak tangga yang ketiga, dia berkata lagi: Celakalah orang yang mendapati ibubapanya yang sudah tua atau salah seorang daripadanya, namun mereka tidak memasukkan dia ke dalam syurga. Lalu aku pun mengaminkannya

Hadits Riwayat Bazzar dalam Majma'uz Zawaid 10/1675-166, Hakim 4/153 disahihkannya dan disetujui oleh Imam Adz-Dzahabi dari Ka'ab bin Ujrah, diriwayatkan juga oleh Imam Bukhari dalam Adabul Mufrad no. 644 (Shahih Al-Adabul Mufrad No.500 dari Jabir bin Abdillah)]


PENTINGNYA ilmu…….





Memang semua orang tidak menafikan akan kepentingan ilmu. Ilmu bagaikan cahaya dan akan menerangi jiwa-jiwa yang memilikinya berbanding kejahilan yang diumpamakan sebagai kegelapan dan amat malang bagi mereka yang memilikinya. Beza antara orang yang berilmu dengan orang yang tidak berilmu juga ada jauhnya.
Perkara yang melibatkan kejahilan ini memang banyak berlaku dalam kehidupan kita. Sempena Ramadhan ini, sudah semestinya semua berpuasa. Apabila waktu berbuka telah tiba dan pada masa yang sama, kuliah ilmu masih berjalan dan tiada makanan untuk berbuka, ”Macam ne ni kita nak berbuka, dah azan, makanan tak de..em...ye...kita korek hidung....”
Hah.......
Pernah suatu ketika dulu, seseorang bertanya,”Kalau puasa sunat, kita buat pada hari Isnin dan Khamis je kan, kalau hari lain, haram..betul tak?....”.
Hah.......
”Jom kita pi solat berjamaah kat surau, lama dah tak nampak ni, guano...”.”Em..tak pela...Awak dapat hidayah, saya ni tak dapat hidayah, susah nak pi surau...sila-sila,...”.
Hah........
”Saya rasa tumbukan awak tu, salah..Saya belajar daripada guru saya dulu cam ni...”.”Ok,tq...em..jap nak tanya, awak dah bengkung ke berapa sekarang ni, kuning ke?...”.”Tak, baru putih..”
Hah......putih..
(pelajaran asas akan melatih dan menyempurnakan buah yang terkehadapan...buah terkehadapan ini adalah gerak yang sebenarnya)

”Saya rasa bacaaan awak tu, silap...”.”Oh ye ke, terima kasih..em...nak tanya awak sempat berguru berapa orang ye?....”.”seorang”.”Dah tasmi’ dengan berapa guru dah?...”.”2 orang”.
Hah.....
”em..ilmu qiraat, sempat belajar kat ne ?...”.”Em, tak pernah belajar qiraat, tapi kalau qiraati tu adalah belajar.......”
Hah......
(ilmu Qiraati ini adalah ilmu asas baca al-Quran yang bebudak belajar mengeja baca al-Quran).

Friday, August 15, 2008

Dimanakah Kita?......

Alangkah bahagianya hidup ini andaikata Islam menjadi teras di dalam setiap dada individu di atas muka bumi ini. Memahami Islam secara menyeliputi seluruh kehidupan dari sebesar-besar perkara sehinggalah sekecil-kecil perkara. Hal ini menjadi lebih tergilap lagi apabila setiap individu ini menjiwai peranan masing-masing sepertimana jiwa generasi pertama Islam; hasil pentarbiahan terus daripada Rasulul Amin s.a.w. Jiwa-jiwa yang lahir adalah bukan semata-mata Islam berada di dalam diri mereka, tetapi pada masa yang sama boleh memancarkan cahaya Rabbaniyyah Islam ini ke seluruh pelusuk dunia ini. Kalau bukan kerana jiwa-jiwa seperti inilah, Islam tidak akan sampai di Nusantara, di China, di Australia, di Antartika dan seluruh dunia. Inilah jiwa-jiwa yang digelar Ansarullah.

Saidina Umar pernah berkata, “Barangsiapa yang mengucapkan kalimah Lailahaillah, maka dia adalah seorang daie”. Inilah asas yang perlu kita hadam sebenarnya. Perlunya setiap diri kita berperanan sedemikian. Apapun, berdakwahlah atas dasar kemampuan masing-masing walaupun sekadar sepotong ayat sebagaimana yang dijelaskan oleh Rasul Al-Amin sendiri, “Sampaikan dariku walaupun sepotong ayat”.

Tetapi rata-rata masyarakat hari (saya fokuskan generasi muda), semasa berada di sekolah atau semasa di alam kampus, bukan main lagi, aktif dalam gerakan Islam ini, tetapi apabila berkecimpung di dalam masyarakat, jiran tetanggapun tidak merasai nikmat Islam itu sendiri, keluarga sendiri dan apatah lagi masyarakat sekitar. Kalau sebelum ini, bukan main dengan usrahnya, ceramah, tazkirahnya, risalah dan lain-lain, tetapi semua itu hanya tinggal sebagai kenangan apabila mendepani ruang lingkup sosial yang sebenarnya.

KITA DIMANA……
Apabila kita mengimbau balik sejarah pelopor-pelopor pembaharuan Islam terdahulu, sebenarnya pendekatan mereka adalah berbeza bergantung kepada situasi masyarakat semasa. Sebagai contohnya :


Sheikh Muhammad Ahmad Al-Madi (r.h) dari Sudan, menjadikan jihad dan berperang menghadapi musuh dan penjajah adalah wadah utama perjuangan bilamana situasi umat Islam dan Negara Sudan sendiri dijajah. Maka sebab itulah, sheikh ini mendidik anak-anak muridnya dengan tarbiyyah jihadiyyah dalam memperkuatkan fizikal, mental dan ketahanan jiwa



Sayyid Jamaluddin Al-Afghani (r.h)- Agenda utamanya ialah membangkitkan kesedaran dan membakar semangat umat Islam dalam menghadapi arus penjajahan Barat. Menggunakan risalah, majalah dalam memotivasikan dan menggerakkan momentum perjuangan umat Islam yang dibelenggu penjajahan.



Imam Muhammad Abduh (r.h) – Agenda perjuangannya ialah membebaskan pemikiran dan akal orang Islam daripada pengaruh kongkongan dan taqlid serta mengembalikannya kepada sumber-sumber ajaran Islam yang murni. Ini dikaitkan dengan perpecahan dan ketidakfahaman dengan rahmatnya ikhtilaf. Beliau juga bertindak sebagai penentang kezaliman, berani kerana benar apabila melibatkan kerajaan, rakyat dan Islam.



Imam Hassan Al-Banna (r.h) - Perjuangan utamanya ialah memperbetulkan kefahaman Islam ke dalam setiap jiwa umat Islam pada masa itu daripada anasir-anasir orientalis dan dan golongan sekular. Membawa gelombang Islam adalah bersifat menyeluruh meliputi semua aspek kehidupan termasuklah ekonomi, perundangan, politik, cara hidup dan sebagainya. Beliau juga banyak terlibat dalam penyatuan ummat bilamana berlakunya pertembungan khilafiyah furu’iyyah dan membawa gelombang rahmatnya ikhtilaf.






Imam Sayyid Abul Ala Al-Maududi (r.h) - Perjuangannya memerangi jahiliyyah moden dan beriltizam dalam mengembalikan manusia kepada agama yang menyeluruh dan lengkap. Membawa gelombang perlunya taat kepada Allah sahaja dalam setiap perkara dan menolak ketuanan manusia yang menyalahi agama.






Al-Syahid Sayyid Qutb (r.h) – Perjuangannya adalah terfokus kepada memperbetulkan akidah umat manusia. Bilamana persoalan akidah dapat diselesaikan dan difahami dengan sebaik-baiknya, sudah semestinya bahagianya hidup ini. Beliau cuba memahamkan masyarakat tentang ketuanan Allah di atas muka bumi ini. Beliau sempat mewariskan kitab yang agung iaitu ”Fizilalil Quran” yang banyak menekankan aspek ini.







KITA....... – Cuba kita selidiki diri kita ini dan masyarakat sekeliling. Apakah pendekatan yang bersesuaian untuk kita pasarkan Islam ini di dalam masyarakat hari ini. Kita yang masih berada di alam sekolah, di alam kampus, di alam pekerjaan dan bermasyarakat. Kita sendirilah yang menilai masing-masing... Adakah pembetulan akidah, penyedaran syariah, kefahaman politik Islam, pengamalan ekonomi Islam dan sebagainya. Semuanya terpulang pada diri kita bersama.........





Monday, July 14, 2008

DAKWAH FARDIYYAH


Dakwah sebenarnya punyai banyak istilah/pendekatan yang diperkenalkan. Pokok asasnya ialah mengajak manusia kepada Islam, kebaikan, kebajikan dan mencegah mereka daripada mengingkari perintah Allah. Semua ini didasari dengan hikmah dan dipagari dengan syariat.

Dua istilah sahaja yang saya ingin utarakan di sini. Yang selebihnya insya Allah kita akan bincang pada masa akan datang. Dakwah Ammah dan dakwah Fardiyyah. Yang utama ingin saya bincangkan di sini ialah dakwah Fardiyyah.

Dakwah Ammah secara kasar ialah suatu pendekatan dakwah secara umum iaitu kita memasarkan Islam ini kepada masyarakat umum tanpa kita ketahui kedudukan sosial, ilmu dan kefahaman mereka. Ada yang alim, ada yang jahil dan sebagainya. Caranya terlalu banyak. Biasanya melalui ceramah, pidato, kuliah, penulisan, pasang kaset dan sebagainya. 


Dakwah Fardiyyah pula adalah pendekatan dakwah secara khusus dan peribadi kepada individu-individu tertentu yang kita sasarkan. Kita membantu mad’u sehingga mereka menjadi mukmin sejati. Kita menyelami diri mad’u, kenal, tahu kedudukan sosial mereka, kedudukan ilmu, iman, kefahaman, pengamalan mereka dengan agama dan sebagainya. Di sinilah kita akan bimbing mereka. Kalau yang baru memeluk Islam, bagaimana kita nak bimbing, yang rockers bagaimana pula. Kalau yang hafiz, bagaimana dan lain-lain lagi kedudukan dan posisi mad’u tersebut.

Dakwah Fardiyyah biasanya dibawa dan dipraktikkan di dalam usrah sebenarnya. Rasanya saya tidak perlu untuk terangkan di sini apa itu usrah. Dakwah Fardiyyah ini memepunyai 7 peringkat yang telah diasaskan oleh ulama’-ulama’ haraki terdahulu. Antaranya :

PERINGKAT PERTAMA
Apa yang perlu kita buat pada peringkat ini ialah berkenalan, konsep yang mudah. Berkenalan dengan individu-individu yang kita sasarkan. Wujudkan hubungan dan perkenalan dengan mad’u. Bagaimana caranya itu adalah bergantung kepada pendekatan masing-masing. Yang paling mudah, beri salam dan kemudian berbual-bual pasal pengajian, tempat tinggal dan sebagainya. Seelok-eloknya ialah kita wujudkan ’sharing’ di sini. Dia memberi, kita pun memberi. Pada peringkat ini, kita tidak perlu lagi berbincang dengan mad’u pasal iman, dakwah dan sebagainya. Apa yang penting adalah wujudkan hubungan dan kemesraan antara hati-hati ini. Berjayanya peringkat ini adalah apabila mad’u merasakan kita benar-benar mengambil berat terhadap dirinya, bertanya khabar apabila dia tiada dan sebagainya. Peringkat ini bukannya terbina dalam masa satu hari, tetapi bergantung kepada pembawaan masing-masing.

Bersambung.........

Thursday, July 3, 2008



Subhanallah......



Batu ni la yg nk ikut Rasulullah s.a.w time israk mikraj.. mmg dye terapung.. kt palestin.



Gambar batu seakan-akan sujud...hadap kiblat



Kebesaran kalimat "Tiada tuhan yang disembah melainkan Allah SWT" berbentuk pokok




Saturday, June 21, 2008

SOLAT BERJEMAAH MENURUT TEORI FIZIK- Subhanallah..


Sebenarnya pendedahan ini telah lama diterbitkan dalam artikel-artikel penemuan sains beberapa tahun sebelum ini. Sama ada saudara-saudari peka dengan perkembangan semasa atau pun tidak. Walaubagaimanapun, saya merasakan tidak salah kalau kita bincangkan kembali perkara ini agar dapat kita memperkasakan balik keyakinan kita kepada yang maha Berkuasa.

Penemuan ini sebenarnya dipelopori oleh seorang professor fizik di Amerika Syarikat. Secara asasnya beliau telah mengkaji kewujudan cas-cas positif dan negatif di dalam jasad kita sebagai seorang manusia. Menurut beliau, dua cas elektrik ini terhasil daripada pembakaran bahan makanan kita yang ditukarkan kepada tenaga apabila kita melaksanakan sesuatu aktiviti. Selain itu, dalam proses pembakaran tenaga ini juga akan mewujudkan pertukaran cas positif dan negatif dan pada masa yamg sama mewujudkan ketidakseimbangan dalam tubuh kita. Apabila ketidakseimbangan ini berlaku, badan kita akan merasa letih dan lesu setelah menjalankan aktiviti harian ini. Maka proses untuk menyeimbangkan cas-cas ini perlu untuk mengembalikan kesegaran tubuh ke tahap normal, tetapi bagaimana???

Setelah memerah otak dalam masa tertentu, beberapa teori juga telah dibuktikan yang menyatakan perlu berlaku proses sentuhan badan dalam menyeimbangkan cas-cas ini dan akhirnya professor ini terdetik kepada aktiviti harian yang sering dilakukan oleh orang-orang Islam iaitu solat. Mengapa penganut agama Islam ini menggalakkan sangat tentang pentingnya solat secara berjemaah. Ya memang tepat sekali, berlakunya sentuhan dalam irama yang konsisten berbanding aktiviti sosial yang lain. Cuma kenapa rakaat solat berubah-rubah, pagi 2 rakaat, tengah hari 4 rakaat, petang 4 rakaat, awal malam 3 rakaat dan pertengahan malam 4 rakaat. Mengapa???

Secara ringkasnya, setelah mana hasil analisis beliau, beliau telah membuat beberapa penjelasan. Untuk solat Subuh, setelah kita bangkit daripada tidur, kita merasakan segar dan sihat. Ini kerana cas-cas positif dan negatif adalah dalam keadaan yang hampir seimbang. Maka kita hanya memerlukan sedikit sahaja proses pertukaran cas untuk penyeimbangan dan memadai sekadar 2 rakaat.
Untuk solat Zuhur, setelah kita sehari bekerja kuat dan memerah otak, semua cas ini kembali tidak stabil akibat kehilangan cas yang lebih banyak daripada tubuh. Oleh itu kita memerlukan pertukaran cas yang lebih banyak.

Begitu iuga dengan solat Asar setelah mana kita menyambung balik kerja kita selepas berehat pada masa tengah hari, perlunya juga berlaku pertukaran yang lebih banyak untuk menyeimbangkan kembali cas.
Lazimnya selepas waktu Asar dan pulang daripada tempat kerja, kita tidak lagi banyak melakukan aktiviti-aktiviti menggunakan tenaga. Masa yang diperuntukkan pula tidak begitu lama, maka solat Maghrib 3 rakaat adalah sesuai jika nak dibandingkan 2 waktu sebelumnya.

Tertanya-tanya pula, kenapa solat Isyak 4 rakaat. Secara logiknya kita tidak lagi banyak melakukan aktiviti dan tidak memerlukan proses pertukaran cas yang banyak. Setelah kajian lanjut, didapati terdapat keistimewaan mengapa Islam mensyariatkan 4 rakaat. Kita sedia maklum, umat Islam digalakkan untuk tidur awal agar mampu bangun menunaikan tahajjud di sepertiga malam. Ringkasnya solat Isyak 4 rakkat itu akan menstabilkan cas dalam badan serta memberikan tenaga untuk kita bangun malam (qiamullail).

Dalam kajiannya, professor ini mendapati bahawa Islam satu agama yang lengkap dan istimewa. Segala amalan dan suruhan Allah itu mempunyai hikmah yang tersirat untuk kebaikan umat Islam itu sendiri. Beliau merasakan betapa kerdilnya diri dan betapa hebatnya Pencipta alam ini. Akhirnya, dengan hidayah Allah beliau memeluk agama Islam.

"KITA BILA LAGI......”



Friday, June 13, 2008

HANTU dari segi Fizik....


Apabila memperkatakan tentang hantu, terlalu banyak anggapan dan persepsi masyarakat terutamanya masyarakat Melayu yang memang sejak dahulu lagi terpias dengan budaya-budaya Budha, agama asal penduduk di alam Melayu dulu dan pandangan semesta orang-orang asli terdahulu. Walaubagaimanapun semuanya itu perlu didasarkan kepada pegangan akidah agama Islam tulen supaya kita tidak tersasar ke lembah kebinasaaan syirik dan kecelakaan.

Apa yang saya ingin perkatakan ini adalah berkaitan hubungan makhluk ciptaan Allah ini dengan bidang sains yang diwarwarkan masa kini. Sebagai perkongsian apa yang telah saya kaji berdasarkan sumber-sumber penulisan individu-individu yang pakar dalam bidang tersebut. Walaubagaimanapun kajian tersebut, sebagaimana yang saya sebutkan tadi adalah daripada kajian individu tersebut, bukannya melibatkan kajian yang saya tengok, analisis dan membuat kesimpulan dengan hasil kajian sendiri.

Hantu, toyol, pocong, jin dan seumpama dengannya adalah merupakan makhluk Allah yang dikatakan daripada Kajian Kuantum dibentuk daripada ion positif. Menurut penyelidik yang juga Dekan Fakulti Sains Warna Universal, Universiti Perubatan Antarabangsa Sri Langka; Prof Dr Sir Norhisham Wahab berkata bahawa makhluk ini tidak mempunyai jasad dan disebabkan itulah makhluk ini tidak boleh dilihat menggunakan mata kasar, walaubagaimanapun boleh dikesan menggunakan teknologi gelombang.

Hantu dan jin wujud secara tidak nyata kerana tidak terikat kepada jisim, graviti bumi serta bebas daripada ikatan karbon, molekul dan zarah. Berbeza dengan manusia yang terbentuk daripada partikel halus atom atau unsur yang menyusun semua benda.

Disebabkan mereka daripada unsur gelombang, maka mereka boleh menguasai ruang dan masa di dalam tubuh manusia dan memberi impak negatif kepada kesihatan. Apabila ruang dan masa diisi dengan gelombang yang tidak sihat, maka disitulah akan timbulnya kesan terhadap ‘animasi kehidupan’ seseorang iaitu kesan negatif terhadap jiwa seperti mengalami kelesuan kronik, hilang interaksi pada deria kehidupan, malah cenderung mencederakan diri sehingga membunuh diri.

Maka kaedah pemulihannya ialah menggunakan Terapi Getaran Warna iaitu dengan mengambil kembali ruang dan masa pada tubuh atau organ manusia daripada makhluk ghaib tersebut. Suatu gelombang infrasonik berfrekuensi amat rendah namun lebih kuat dirakam secara tetap dan berterusan, dipancarkan sehingga mengganggu gelombang hantu yang sudah meresap ke suatu bahagian; apabila hantu itu berasa tidak selesa, mereka akan keluar dengan sendirinya dan pesakit kembali pulih.

Usaha memancarkan gelombang bagi merawat gangguan makhluk halus juga sebenarnya tidaklah sesukar seperti kita bayangkan, tidak perlu peralatan menyerupai senjata, mesin yang besar sebaliknya gelombang boleh diperangkap dalam medium seperti air dan unsur sesuai.

Penciptaan alat radionik iaitu teknologi merakamkan 99 frekuensi gelombang berdasarkan 99 getaran tenaga atom di dalam sukros dan pesakit hanya perlu memakan pil itu secara berterusan untuk memancarkan gelombang ke dalam badan
Suatu fakta ironi adalah kebanyakan manusia takut akan hantu walaupun hakikatnya, hantu juga takut berhadapan dengan manusia kerana penglihatan manusia memiliki foton cahaya yang cenderung mengeluarkan atau menderma elektron untuk membentuk ion positif. Hantu juga terbentuk daripada ion positif dan apabila ion positif bertemu dengan ion positif dalam kesatuan tenaga elektrik, ia mampu mencederakan atau menghindarkan mereka.

FAKTA: Hantu dan jin
  1. Daripada sudut sains, hantu atau jin alah kepada cecair gas nitrogen, ais, garam mentah, oksigen, cahaya, karbon dioksida, frekuensi kurang satu Hertz dan wangian.
  2. Daripada sudut sains juga, hantu gemar kepada cuka, cendawan, bahan yang cepat busuk, bahan yang tinggi kandungan serat, gas beracun, bahan yang cepat teroksida (bertindak balas dengan oksigen), tinggi kandungan natrium, busuk dan najis.
  3. Zikir memiliki gelombang tetap dan apabila diamalkan secara berterusan, gelombang zikir akan menguasai ruang kosong pada tubuh manusia dan menjadikannya ‘pejal’ menyebabkan tiada lagi ruang untuk dimasuki gelombang asing seperti hantu atau jin.
Sebenarnya minat saya kepada makhluk laknatullah ini bilaman saya sempat belajar di Darussyifa dan diijazahkan tamat pada 31 Disember 2007 oleh Tuan Guru Dato' Harun Din. Belajarlah sahabat-sahabat, cukup bernilai untuk mendepani makhluk ini dan pada masa yang sama untuk menghindari diri, keluarga dan masyarakat daripada terjerumus dalam kesyirikan bomoh-bomoh yang diragui tentang kebenaran ilmunya.