Pages

Monday, March 23, 2009

USLUB DA’WAH-Siri1



MUQADDIMAH


Dewasa ini kita melihat semakin ramai mad'u yang diabaikan oleh para da'i rentetan ketidakfahaman tentang cara pendekatan/uslub yang sebetulnya, mengikut keadaan masa dan akal mad'u. Bagi memastikan kesinambungan dakwah, para da’i hendaklah memiliki beberapa persiapan bagi memastikan mereka terus bersedia dan beristiqamah dalam mengajak manusia kepada mengenal Allah SWT. Persiapan-persiapan ini termasuklah persiapan ilmu, mentaliti, jasmani, rohani, akhlak dan daya kepimpinan.

tentang uslub dakwah itu sendiri. Ilmu dakwah dan uslubnya adalah dua perkara yang tidak dapat dipisahkan, umpama aur dengan tebing, yang menjadi penentu kepada kejayaan dakwah yang hendak dibawa. 

DEFINISI DAN PENGERTIAN USLUB DAKWAH

‘Uslub’ adalah perkataan Arab yang membawa maksud jalan atau seni dalam percakapan atau pekerjaan. Juga didefinisikan sebagai metodologi atau cara melakukan sesuatu atau sistem melakukan sesuatu. 

DEFINISI DAN PENGERTIAN USLUB DAKWAH 

‘Uslub’ adalah perkataan Arab yang membawa maksud jalan atau seni dalam percakapan atau pekerjaan. Juga didefinisikan sebagai metodologi atau cara melakukan sesuatu atau sistem melakukan sesuatu.
‘Uslub’ adalah perkataan Arab yang membawa maksud jalan atau seni dalam percakapan atau pekerjaan. Juga didefinisikan sebagai metodologi atau cara melakukan sesuatu atau sistem melakukan sesuatu.
Uslub dakwah merupakan suatu sistem tersendiri yang tidak boleh dicipta oleh mana-mana sistem di alam cakerawala ini. Ianya bersifat rabbani; diwahyukan oleh Allah SWT kepada semua RasulNya untuk diaplikasikan mengikut tahap dan situasi. Uslub tersebut tidak ketinggalan zaman kerana ianya bersifat terkini selamanya yang bersumberkan Al Quran dan As Sunnah. Firman Allah SWT yang bermaksud:

“Dan siapakah yang lebih elok percakapannya dari mereka yang berdakwah kepada Allah dan beramal soleh serta berkata: Sesungguhnya aku termasuk di dalam golongan yang berserah diri kepada Allah SWT” (Surah al-Fussilat: 33) 

Uslub dakwah merupakan suatu sistem tersendiri yang tidak boleh dicipta oleh mana-mana sistem di alam cakerawala ini. Ianya bersifat rabbani; diwahyukan oleh Allah SWT kepada semua RasulNya untuk diaplikasikan mengikut tahap dan situasi. Uslub tersebut tidak ketinggalan zaman kerana ianya bersifat terkini selamanya yang bersumberkan Al Quran dan As Sunnah. Firman Allah SWT yang bermaksud:
“Dan siapakah yang lebih elok percakapannya dari mereka yang berdakwah kepada Allah dan beramal soleh serta berkata: Sesungguhnya aku termasuk di dalam golongan yang berserah diri kepada Allah SWT” (Surah al-Fussilat: 33) 

“Dan siapakah yang lebih elok percakapannya dari mereka yang berdakwah kepada Allah dan beramal soleh serta berkata: Sesungguhnya aku termasuk di dalam golongan yang berserah diri kepada Allah SWT” (Surah al-Fussilat: 33) 


Senjata pertama yang perlu dimiliki oleh seorang da’i ialah persiapan ilmu. Secaranya umumnya setiap da’i hendaklah memahami persoalan aqidah, akhlak, hukum-hukum fiqh dan seterusnya ke peringkat yang lebih besar dalam persoalan dakwah dan jihad.

Keberkesanan dakwah berkadar terus dengan selok belok dakwah yang antara lainnya menyentuh

Usaha yang lebih berkesan dan realisasi mesej hanya boleh dicapai apabila dakwah itu mempunyai method atau uslub yang relevan dan terkini. Dengan ini, methodologi itu merupakan satu ilmu, yang perlu dipelajari, dikaji dan dikuasai sebaiknya bagi memudahkan segala urusan dalam lapangan kehidupan.




Bersambung.....


Nukilan Ilmu Daripada Kuliah Prof. Dato Dr. Haron Din


Saturday, March 21, 2009

Kebersihan

Termenung ku seketika. Setiap helaian ku teliti satu persatu. Berbahasa Arab yang simple, benar-benar tidak menyusahkan sesiapa yang ada asas bahasa Arab untuk menelitinya. Buku 2 jilid ini dengan setiap satu bermuka surat 200 benar-benar menguji tatabahasa Arabku. Almaklumlah sudah hampir enam tahun ku meninggalkannya. Namun mataku tak lekang meneliti setiap untaian katanya.

“Assakhsiyatul Muslimi”- sakhsiah @ akhlak sebagai seorang muslim, karangan Abu Alhashimi Al-Jaaafari benar-benar menyentuh sanubariku. Masakan tidak, apabila membaca setiap bait-bait yang ditulisnya, membakar setiap jiwa yang bergelar muslim ini. Setiap patah perkataannya, seolah-olah mengetuk kepala-kepala yang mengaku muslim ini. Ku tenungi masyarakat muslim sekelilingku. Memang jauh berbeza seperti yang digariskan, Cuma ada segelintir..

Cuma satu je topic yang ingin ku perkatakan di sini adalah berkisarkan kepada soal kebersihan…

Masyarakat kita bukannya tidak tahu berkaitan kebersihan ini. Masing-masing boleh menyebut bahawa Kebersihan itu sebahagian cabang-cabang iman yang perlu disempurnakan. Tetapi bila tengok sekeliling, nampak cam orang tidak tahu berkaitan kebersihan ini adalah melibatkan keimanan... erm.....

Sedar atau pun tidak, sebenarnya Andaikata kita tidak mempraktikkan dasar ini, ini akan mencacatkan iman kita. Bagaimana mungkin kita melafazkan kalimah iman kepada Allah, mengucap dua kalimah syahadah tetapi pada masa yang sama kita menafikan tuntutan-tuntutan kalimah tersebut? Bagaimana mungkin kita menghadap Allah dengan keadaan iman yang cacat ini? Boleh ke masuk syurga ni??.....

Bercakap dengan isu yang besar-besar, tetapi isu yang kecil ni pun kita entah di mana...

Sama-samalah kita bermuhasabah. Yang baik, ambil sebagai pengajaran, yang buruk tinggal-tingalkanlah. Apa-apa pun, setiap perbuatan dan perubahan biarlah berniat kerana Allah.

Antara contoh yang berlaku dalam masyarakat kita, negara Islam:
  • lempar sampah merata-rata
    habis makan je, terus lempar sekeliling. Kalau naik kenderaan, lempar ikut tingkap kenderaan, sampah dalam kenderaan
  • Luar Rumah- sungai..Masya Allah, tepi jalan, tepi rumah, kat pejabat, sekolah, masjid pun
  • Halaman rumah dan dalam rumah-
  • pengurusan bau- baju lama dah tak basuh, tergantung kat sana sini, longkang tersumbat dibiarkan cam tu, tong sampah
  • pengurusan kebersihan diri- tandas,ish2... siap kat masjid lagi..erm..

Alam Bunian...




Kuliah Undang-undang keluarga Islam oleh Prof Madya Dr Fauzi Muhamad kuhadiri seperti biasa minggu ini. Namun apa yang ingin ku kongsi di sini adalah berkaitan beberapa cerita yang agak menarik bagiku. Isu yang disebutnya adalah berkaitan alam bunian. Beliau ada menceritakan individu-individu yang berdepan secara sendiri dengan alam yang unik ini, disembunyikan dan sebagainya.

Erm….

Menanam minatku untuk mengkaji fenomena misteri ini. Sedikit perjumpaan dengan yang mahir dan berpengalamn perlu, pembacaan dan pengalaman sendiri juga perlu dalam merungkai alam misteri ini.

Nantikan kemunculannya….


Tuesday, March 17, 2009

Ditindih Hantu Dari Pandangan Sains Moden


Apa yang ingin kita bincang bersama adalah berkaitan fenomena yang dikatakan dihempap oleh hantu sehingga tidak terbangun. Memang perkara ini sudah banyak berlaku dalam masyarakat kita, kita sendiripun mungkin pernah mengalaminya. Apa pun ini adalah hasil kajian beberapa saintis barat berkaitan fenomena ini. Susah juga untuk kita menafsirkan kebenaran yang sebenar berkaitan isu ini. Cuma boleh kita ambil sebagai ilmu pengetahuan kajian sains moden yang dihebohkan di peringkat Barat. Kebenarannya hanya Allah sahaja yang mengetahuinya.

Dari pandangan saintis Barat, fenomena hempap/tindih dikenali sebagai ‘Sleep Paralysis‘. Sleep paralysis atau dalam Bahasa Melayunya ialah ‘lumpuh waktu tidur’ keadaan yang mana badan kita akan menjadi lumpuh sementara (temporary paralysis).

Temporary Paralysis ini selalu berlaku pada waktu permulaan hendak tidur (hypnagogic paralysis) atau baru-baru bangun dari tidur (hypnopompic paralysis). Normal badan manusia apabila masuk peringkat tidur yang nyenyak atau REM (rapid eye movement-waktu nyenyak, bola mata kita akan bergerak-gerak) , otak akan beritahu badan supaya berehat seolah-olah badan kita seperti di switch off kan sekejap. Otak kita pun ada switch off button yang dipanggil Reticular Activating System (RAS). Jadi, ketika ini dipanggil REM atonia (tiada muscle tone). Yang tinggal ketika ini hanya automatic function seperti degupan jantung, pernafasan dan sebagainya. Lebih kurang macam screensaver atau hybernate lah.

Jadi, apabila kita bangun, RAS akan switch on balik. Kita akan sedar sepenuhnya. Tapi kadang-kadang berlaku juga keadaan yang mana electrical signal tidak diactivatekan oleh otak untuk switch on balik badan kita. Ketika itu, badan kita akan lumpuh seketika sebelum otak akan diaktifkan semula. Memang menakutkan, tapi benar, kita seperti lumpuh sekejap. Masa tu, mungkin ada yang tidak lumpuh sepenuhnya tapi sebahagian saja. Sebab itu ada yang boleh gerak-gerakkan jari, tapi bahagian badan lain tak boleh bergerak.

Satu lagi, sleep paralysis ini juga selalu datang dengan halusinasi dalam bentuk auditory (bunyi yang pelik-pelik), visual (nampak benda bukan-bukan) atau tactile (deria sentuhan, terasa ada benda sentuh/hempap dan lain-lain..) Sebab tu kita rasa macam kita kena himpit hantulah, bunyi mengilailah dan sebagainya.

Sebab-sebab yang membolehkan sleep paralysis berlaku:-
  1. Tidur dalam posisi terlentang terlalu lama
  2. Jadual tidur yang tidak tentu arah (irregular sleep clock)
  3. Sleep/rest deprivation (tidak cukup tidur… penat sgt)
  4. Stress yang terlampau … masalah keluarga, cinta-cantun, kewangan dan lain-lain
  5. Pertukaran gaya hidup secara tiba-tiba (macam biasa dok rumah jer, tetiba esok gi berenang kat laut, panjat gunung dan lain-lain)
  6. Orang yang ada penyakit narcolepsy (tidur secara tiba-tiba walaupun ketika itu sedang bersembang dengan ahli mesyuarat)




Friday, March 13, 2009

Kelemasan Daku DiHempap……………..



Tidak disangka-sangka, peristiwa pada malam itu benar-benar memeranjatkan daku. Tidak pernah terlintas pun difikiran ini, peristiwa yang berlaku sejak 2 bulan itu, berakhir dengan satu malam yang penuh misteri. Tiada kata yang boleh ku ungkapkan melainkan kalimah syukur ku sebanyak-banyaknya kepada-Mu ya Rabbi.

Terkenang daku, sejak 2,3 bulan tersebut, ku tidak pernah menyedari kehadiran individu ke-3 antara kami berdua. Kehidupanku bersama rakan sebilikku di Kosass begitu harmoni sehinggalah ku mendengar keluahan darinya. Itupu berlaku pada bulan Oktober setelah kami bersama sejak Julai 2008.
“Abg Akram, sejak 2,3 bulan ini, boleh dikatakan setiap hari saya ditindih sesuatu, tak boleh nak bernafas rasa.. eis… Abg Akram cam ne, tak pernah ke??”, Tanya Roomate ku kepadaku.
“Ape, kena tindih, biar betik.. saya tidur ok je tiap-tiap malam”, balasku kehairanan.

Sungguh pelik dan ajaib, sudah 2,3 bulan, tapi saya tidak pernah menyedari kehadirannya. Biasanya apabila makhluk ini berada berdekatan dengan kita, roh kita akan memberi isyarat kepada kita berkenaan kehadirannya. Contoh yang mudah bagi orang awam ialah seperti berdirinya bulu roma dan sebagainya. Ini kerana roh kita dan makhluk ini adalah mempunyai secara ringkasnya saya nak terangkan di sini mempunyai cas yang berbeza dan akan berinteraksi apabila berdekatan. Erm… tapi kenapa daku tak terkesan pun..
“Ok, tak pe. Malam ni kita tukar tempat tidur. Abang tidur kat katil adik dan adik tidur kat katil abang,”daku bagi cadangan. Roomate ku mengangguk, tanda setuju.
Sebelum tidur, ku ada berborak dengan rakan sebilikku ini.

Ku boleh dikatakan berbual besar. Ku cakap ,“Hah, keluar kau malam ni, aku nak terajang betul-betul”. Roomate ku tersenyum. Roomate ku cakap supaya jangan berbual besar, biasanya orang yang berbual besar ini akan diuji. Dia juga menceritakan kisah kawannya yang berbual besar, nak jumpa hantu dan sebagainya. Last-last dikejar hantu, 2 minggu demam. Ku dengar cerita tu, terdiam dan rasa sedikit takut. Ku lawan perasaan tu, dan terus tidur.

Memang tidak boleh kita berbual besar, tapi di hati ini cuma nak memberanikan diri.
Tidurlah daku dengan nyenyaknya di atas katil yang empuk itu. Ku tidak tahu apa yang berlaku sepanjang tidur itu, maklumlah tidur, pukul berapa ku start tidur pun tidak tahu. Tiba-tiba….
Ku bermimpi dengan mimpi yang agak pelik. Ku melihat ada satu lembaga hitam mendekatiku. Apalagi, Ku terus pegang kepalanya dengan menggunakan tangan kiri ku, manakala tangan kananku ku tumbuk beberapa kali. “Hah, ambik kau..”. Makhluk itu mengeram kesakitan. Tiba-tiba, ku tersedar dari ingauan mimpiku. Ku lihat keadaan ku berselimut seperti biasa, cuma tanganku seperti dalam mimpiku sebentar tadi, pegang dan menggenggam.

“Astaghfirullah… Apa yang aku mengingau tadi”,keluhku sambil mengusap-usap rambut kepalaku. Ku lihat jam locengku, menunjukkan pukul 4:30 pagi. Ku sempat melihat roomateku, kot-kot dia tersedar dek kelakuanku tadi. Tapi nampaknya dia tidur dengan nyenyaknya di atasa katilku.
Ku gagahi bangkit dari tempat tidurku. “Alhamdulillah, bolehku bermunajat sedikit”,bisikku. Ku pun berwuduk dan solat apa yang patut. Sedikit zikir. Kira-kira pukul 5:15, ku fikir nak tidur sekejap. Biasanya tidur sebelum subuh ini, kalau bermimpi biasanya adalah mimpi malakat, mimpi dari Allah.. Ku sebenarnya nak tahu apa petunjuk dari mimpi burukku tadi.

Loceng dan azan berbunyi. Ku bangkit dan pergi menunaikan solat Subuh kat surau kolej ku. Sebelum pergi, ku sempat mengejutkan roomateku untuk solat bersama. Cerita hari itu berakhir di situ. Ku tak ceritakan pada sape-sape mimpiku semalam.
Besok malam dan sehingga 2 minggu, roomateku telah pun tidur di katilnya sendiri. Setelah genap 2 minggu, barulah ku bertanya roomateku ini tentang keadaan dirinya sekarang, adakah kena tindih lagi atau pun tidak.
“Sejak abang Akram tidur hari itu kat atas katil ni, sejak itu, gangguan tindih ni dah tak berlaku dah. Terima kasih ek.” Katanya.

“Hah, biar betul”,jawabku. “Ucap syukurlah pada Allah, saya tak buat apapun”.
Termenung daku sekejap.”Apa yang aku buat ek”,bisik hatiku.”Hah, takkan sebab mimpi hari tu, biar betul”. Tergelakku dibuatnya. Mungkin inilah yang dikatakan kebaikan apabila kita mengamalkan apa yang telah diajar oleh Rasulullah s.a.w.

NASIHAT
  • Amalkankanlah apa yang telah diajar oleh junjungan Rasul kita.
  • Sebelum tidur, mohonlah perlindungan dari-Nya.
  • Berwuduk.
  • Baca 3 Qul tiga kali dan sapu ke seluruh tubuh sebanyak 3 kali juga.
  • Allahlah penentu segla-galanya, ayat al-Quran itu adalah sebagai doa semata-mata dan keberkatan. Jangan mensyirikkan Allah dengan ayat-ayat-Nya
Nantikan kemunculan peristiwa penindihan dari sudut sains..



Saturday, March 7, 2009

Hah.. Buat Kerje Syirik??


Daun pintu ku tolak perlahan-lahan. Bunyi krek pintu tiba-tiba mengingatkan daku dengan cerita-cerita seram suasana di rumah berhantu. Ku melangkah memasuki bilik tersebut. Kaki kanan ku goyah. Kertas kuning berframe emas tiba-tiba menyilau pandanganku. Mataku merenung jauh ke dinding, memandang tepat ke frame itu. Terpaku ku di situ.Tiada kata yang keluar dari mulutku. Perlahan-lahan ku membaca apa yang tertulis di situ.

“Sesiapa yang menggantungkan azimat ayat ini di dalam rumah, maka rumah tersebut tidak akan ditimpa sebarang musibah seperti kebakaran, kemusnahan, kecurian dan musibah-musibah yang lain”

Termenung panjang ku dibuatnya. Manakan tidak, melibatkan persoalan akidah..erm….

Komen

Memang tidak dinafikan, situasi seperti ini memang banyak berlaku dikalangan masyarakat kita sehingga hari ini. Ada yang menggantung dengan rajah-rajah, ayat-ayat dan sebagainya yang menunjukkan ada unsur-unsur memohon keselamatan dan seumpama dengannya. Cuba anda semua perhatikan contoh yang saya letakkan dalam penceritaan di atas, boleh anda terjemahkan kepada persoalan akidah yang kita pegang selama ini.

Sedar atau tidak, kita sebenarnya telah mensyirikkan Allah dengan meletakkan sesuatu menyamai kekuasaan-Nya. Adakah azimat itu yang menjadikan dan menghalang sesuatu musibah?
“Dan jika Allah mengenakan (menimpakan) engkau dengan bahaya bencana, maka tidak ada sesiapa pun yang dapat menghapuskannya melainkan Dia sendiri; dan jika Dia mengenakan (melimpahkan) engkau dengan kebaikan, maka Dia adalah Maha Kuasa atas setiap sesuatu. Dan Dialah yang Berkuasa atas sekalian hamba-Nya (dengan tadbir dan takdir); Dan Dialah Yang Maha Bijaksana serta Amat Mendalam Pengetahuan-Nya”-Al-An’am 17&18

Menggunakan sesuatu benda sama ada tangkal dan sebagainya dengan keyakinan ia dapat memberikan manfaat atau menolak kemudharatan adalah mencemari Kemurniaan tauhid kerana benda tersebut dianggap sejajar dengan kekuasaan Allah, malah mengambil alih kekuasaan Allah dalam menentukan apa yang dapat membawa manfaat dan menolak mudharat.

Apabila diteliti tentang benda-benda seumpama ini, memang banyak namanya. Bilamana mengkaji dari segi bahasa, hadis, panggilan masyarakat dan sebagainya. Ada yang dikenali sebagai Al-Tuqatan, Al-Tamaim, Al-Tiwalah, wafaq dan lain-lain.

Sedikit contoh yang masih ada dikalangan masyarakat kita. Kat UPM pun ada, Cuma tak nak ambik gambar dan letak kat sini. Fikir-fikirlah sendiri….

Huruf yang kelihatan macam kaligraphy ayat-ayat Al-Quran atau nama-nama Allah, tetapi isinya ternyata bukan.
Wafaq yang dinamakan tapak Rasulullah SAW yang digunakan sebagai pelindung. Ramai yang menyimpannya di dalam kereta, atau dalam beg dan sebagainya.
Wafak-wafak seperti ini selalunya diletakkan dalam botol atau disalut dengan kain dan digunakan sebagai tangkal. Ia diletakkan di penjuru-penjuru rumah atas dasar kepercayaan ia dapat mencegah diri dari gangguan manusia dan juga gangguan jin & syaitan. Adakala diletak di atas pintu-pintu rumah, kedai, klinik, dalam kereta dan sebagainya. Wafaq-wafaq seperti ini selalunya ditulis atas kertas, kayu atau tembaga.

"Kalau dah tahu pasal ni, ambillah tindakan, buang je la kalau ada tergantung kat rumah tu. Moga rahmat Allah sentiasa menaungi"


Thursday, March 5, 2009

Ku Cekik Jembalang???


Lemah longlai ku dibuatnya. Masakan tidak, asyik keluar masuk je kerjanye. Ish-ish, tension betul. Erm.. itu adalah lumrah kehidupan pesakit yang kerasukan. Walaupun kita sudah pun menyeksa begitu teruk makhluk tersebut, masih lagi berdegil; dengan memberi air doa lagi, cuba anda bayangkan bagaimana air yang panas mengelegak tiba-tiba memasuki kerongkong kita, hah cam tu lah rasanya; dengan bacaan ayat-ayat Al-Quran bagaikan membakar seluruh isi kulitnya, tambah lagi sentuhan mencekik tali lehernya dengan siap tarik ke bawah ke atas lagi, fuyoo…degil sungguh. Di hati ini tiba-tiba rasa, “ish… kan daku sembelih terus je ni.. “, tapi Akram,.bersabar. Sebagai orang Islam, mana boleh kita buat cam tu, mana boleh membunuh sesuka hati, bagilah peluang, mungkin dia jahil atau diperalatkan sesiapa atau ada alasan tersendiri. Ku cuba bercakap secara diplomasi, tetapi dia tak nak membuka mulut. “Eik.. bisu ke”, fikirku.

Untuk pengetahuan anda semua, jin yang berada dalam badan kita ini adalah berbeza dari segi perangai dan watak, sama juga dengan manusia.Ada yang baik, ada yang lembut,ada yang degil dan ada juga yang jahat.Ada yang jadi ketua, ada yang jadi kuli, ada yang kuat, ada yang lemah dan sebagainya.





Ada jin yang bertitle syaitan, ada yang menggelar dirinya sebagai Iblis. Kalau bergelar Iblis, pengalaman ku, memang teruk, sebabnya dia adalah bekas ketua malaikat, pernah menjadi hamba Allah yang paling taat, alim dan dicintai-Nya, sudah tentu, dia boleh menyalahkan kita, siap memperlekehkan kita, bacaan kita… tetapi yakinlah Insya Allah kita mampu mendepaninya. Tersenyum ku mengingatkan peristiwa itu. Ku cakap,”Woi iblis, kau tak payah lah nak ajar aku baca Al-Quran, aku dah khatam 20 guru dah, kau tu yang taknak mengaku, tengok muka dah tahu,berkerut-kerut, sakit dah tu.. keluar je la…Kau nak aku baca lagi…”. Salah satu petikan kata-kataku… Malas nak sambung,.. lain kali.


Kalau jin yang degil. itulah kita sebagai manusia perlu lebih bersabar. Kita juga kena sedar, kita ini adalah makhluk yang lemah, tidak ada kuasa pun, yang berkuasa dan menyembuhkan adalah Allah s.w.t. Manusia hanya berusaha, tetapi yang memberi kesembuhan adalah hak mutlak Allah s.w.t. Tuan guru Dato Haron Din pun pernah berpesan katanya kita tidak mampu untuk menarik makhluk itu keluar, tetapi teruskan dengan meminum air insya Allah jin itu akan kepanasan dan lemah maka dia akan keluar dengan sendirinya. Semasa merawat, banyakkan berdoa supaya Allah memakbulkan doa kita dan mengurniakan kesembuhan.


JANGAN TERLALU MEMAKSA SANGAT. Mungkin hari ini, dia tak nak keluar, mungkin besok wallahua’lam. Ku juga memerhatikan pesakit guruku, boleh dikatakan setiap minggu, 50% pesakit histeria adalah pesakit yang sama setiap minggu. Keluar masuk.. erm..

NASIHAT
  • AMALKAN ZIKIR SETIAP HARI,pe-pe zikir pun, mathurat atau pe-pe pun walaupun semasa uzur (perempuan) sebab zikir inilah yang akan mendindingi kita dari serangan makhluk ini. Andaikata makhluk itu sudah menghuni diri, zikir itulah yang akan membakar dan mengusirnya keluar.
  • Jauhilah maksiat kepada-Nya.

  • Taatilah perintah-Nya