Pages

Tuesday, June 16, 2009

Main Kayu Tiga..?

Assalamulaikum W.B.T
Salam Sejahtera, Salam Perjuangan, Salam Persaudaraan, Salam Perpaduan,
Apa...Ujian? Erm.. Sudah semestinya ahli gerakan dakwah sentiasa berada di ambang ujian. Ujian ini kadang-kadang melemahkan kita, kadang-kadang menguatkan dan kadang-kadang menggugurkan kita dalam perjuangan. Ujian ini sebenarnya menjadi tapisan tuhan untuk menguji dan menilai sejauh mana keimanan dan keiltizaman kita di jalan-Nya.

Memang sudah menjadi adat dalam jamaah, seringkali kita dilabelkan dengan gambaran negatif. Kita dilabelkan sebagai ahli tidak komit la, ada masalah hati la, dan sebagainya bilamana kita tidak dapat menghadirkan diri untuk program jamaah semata-mata. Memang ada antara kita yang mempunyai alasan yang munasabah tetapi merahsiakannya daripada pengetahuan umum; hanya Allah dan dirinya sahaja yang mengetahuinya. Mungkin alasan itu berbentuk kebaikan; yang mana bagi pendapatnya tidak perlu didedahkan umum semata-mata untuk menjaga keikhlasan hati dan diri. Mungkin juga alasan itu berbentuk kesusahan dari segi kewangan, kekangan masa, urusan keluarga dan sebagainya yang bagi pendapatnya pendedahan tersebut mungkin akan menyusahkan jamaah dan ahli.

Apapun yang anda hadapi, jika anda tidak suka untuk didedahkan, biarlah menjadi rahsia anda dan tuhan. Biarlah orang lain nak labelkan anda apapun, tidak komit ke, pemalas ke, gugur dalam perjuangan sekalipun dan sebagainya, abaikan. Biasalah tu. Orang lain tidak boleh nak merasai apa yang anda rasai. Memang sudah menjadi tradisi dalam jamaah dari dulu dan sekarang, peringkat kepimpinan mahupun ahli melabelkan seumpama itu. Jangan terasa hati pula.

Cuma apa yang penting, anda tahu apa yang anda buat, ada perancangan dan ada matlamat yang jelas. Cuma jangan jadikan alasan tersebut untuk tidak melakukan apa-apa pekerjaan jamaah, lakukan setakat termampu sehinggalah kekangan itu diselesaikan. Jangan tunggu selesai 100% baru nak buat kerja-kerja jamaah.

Kadang-kadang anda mungkin tension dengan ahli jamaah kampus, dengan perlabelan tersebut dan sebagainya. Ok. Tinggalkan mereka untuk seketika. Mungkin boleh bergabung dengan cawangan-cawangan lain ataupun setidak-tidaknya lakukan amal sebagai daie di mana sahaja anda berada selagi mana bermaksud untuk meninggikan kalam-Nya dan mencapai visi dan misi jamaah. Sebagai contoh, buat usrah dengan masyarakat, berusaha ubah mentaliti tidak islami ahli keluarga, jiran tetangga dan ahli masyarakat sendiri. 

Kadang-kadang kita melihat ahli gerakan jamaah ini hanya berkisar dengan aktiviti jamaah semata-mata, datang meting dalaman, buat kerje itu ini, tetapi keluarga, jiran-jiran, masyarakat sekeliling terdekat terabai. Itu yang kita taknak.

Apapun yang berlaku pada diri anda, jangan abaikan :
  1. Hubungan dengan kekasih, Allahu Rabbul Jalil. Jangan putuskan hubungan tersebut dengan perlakuan syirik; besar atau kecil dan sebagainya serta beriltizamlah untuk mengurangkan perbuatan maksiat kepada-Nya
  2. Solat. Jangan tinggalkan solat secara berjemaah; sekurang-kurangnya mesti setiap hari tidak kurang sekali solat secara berjemaah di masjid
  3. Al-Quran. Sentiasa melazimi membacanya sekurang-kurangnya 3 muka surat setiap hari
  4. Zikir. Melazimi membasahi lidah dengannya, sekurang-kurangnya mathurat pagi dan petang
  5. Qiamullail. Kuatkan azam sekurang-kurangnya seminggu sekali. Setiap hari, itu lebih baik
Apa yang digariskan adalah asas untuk menghidupkan hati untuk beriltizam jalan-Nya. Perkara ini memang telah diadaptasi oleh Rasulullah s.a.w, para sahabat dan pengikut mereka dalam mentarbiah diri mereka sehingga amalan qiamullail menjadi kewajipan dan pakaian mereka setiap malam. Di tangan merekalah Islam terangkat kegemilangan. Ini adalah asas kepada kejayaan gerakan Islam.
Semoga coretan ini menjadi teguran bersama, termasuk diri ini.

p/s: tajuk, tak de kena mengena dengan isi pun, tarikan semata-mata.

Sunday, June 14, 2009

Buat Yang Tersayang


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh....
Anak-anak didikku tersayang...

Sedarilah dan fahamilah...
Sesungguhnya apa yang cikgu lakukan ini adalah semata-mata untuk membina serta mempertingkatkan kesedaran, pengetahuan, pengalaman dan kemahiran dikalangan anda bahawa sesungguhnya anda semua mampu Berjaya dan boleh Berjaya dengan cemerlang lagi gemilang dalam peperiksaan yang anda bakal duduki nanti.

Ketahuilah olehmu,
Sesungguhnya kejayaan tidak datang bergolek,
Kejayaan memerlukan pengorbanan dan usaha yang bersungguh-sungguh,
Kejayaan memerlukan pengurusan diri yang betul,
Kejayaan memerlukan penguasaan teknik belajar yang betul,
Kejayaan memerlukan pengurusan masa yang betul dan bersistematik,
Kejayaan memerlukan restu dan keberkatan.

Oleh itu,
Berjanjilah pada diri anda,
Akan kugegarkan sekolahku, SMK Kampong Jawa ini,
Akan ku buktikan pada diriku, kedua ibubapaku, guru-guruku serta rakan-rakan seperjuanganku,
Aku tidak bodoh, aku tidak malas, aku tidak nakal,
Sebenarnya aku pelajar yang berdisiplin,

Aku boleh Berjaya,
Aku mampu mendapat kejayaan dalam setiap peperiksaan yang ku tempuhi, Aku mampu mendapat tempat di Institusi Pengajian Tinggi, Aku sesekali tidak merelakan kegagalan.

Bayangkanlah,
Tidakkah anda gembira mendapat keputusan cemerlang dalam peperiksaan nanti?
Tidakkah anda bangga membawa pulang serangkaian markah A untuk ditunjukkan kepada kedua ibubapa anda, melihat senyuman gembira dan mendengar ucapan tahniah daripada datuk, nenek, abang, kakak dan adik-adik anda?

Tidakkah anda ingin mendengar teriakan dan pujian daripada rakan-rakan seperjuangan dan guru-guru anda?
Ini sebenarnya merupakan satu kegembiraan dan kejayaan yang amat besar dalam sejarah perjuangan dan hidup anda.

Ketahuilah, Islam melarang keras umatnya berputus asa. Sikap berputus asa tiada dalam kamus seorang pejuang Islam. Pelajar yang sering berputus asa lebih mirip kepada tiruan dan ikutan syaitan. Bagaimana anda mahu berjaya, kalau sesudah mencuba tetapi gagal dan tidak mahu mencuba lagi kerana putus asa. Gagal dalam erti kata yang sebenarnya bukanlah gagal. Gagal di sini bermaksud sekadar belum berjaya. Ia merupakan formula untuk menuju ke matlamat kejayaan.

Tiga formula untuk difikirkan,
  1. Matlamat + kesungguhan = Kejayaan
  2. matlamat – Kesungguhan = Angan-angan
  3. Kesungguhan – Matlamat = Kerja Sia-sia
Akhirnya setelah belajar, berusaha, mencuba dan berikhtiar bersungguh-sungguh, serahkanlah segala-galanya kepada Allah SWT untuk menentukannya. Dekatkan diri dengan Allah, tunaikan kewajipan sebagai seorang muslim. Insya Allah, berkat gigih berusaha dan mendapat restu, anda akan berjaya dengan cemerlang lagi gemilang di dalam peperiksaan nanti.

Sekian.

p/s: terima kasih kepada yang bagi hadiah sempena hari guru tempoh hari.. tak sangka pulak, saya taknak list kat cni,.. cuma kadang2 saya rasa confius betui dengan pelajar pompuan ni, awat bagi bunga kat saya, de yg kirim salam bbrap kali la.. ish.. dah lah saya ni bujang lagi... de makna di sebalik ker?.. ish2..
Gurau jelah.. :-)
Thanks..


Perginya Seorang Pejuang...


Gempar seluruh dunia Islam....Tidak disangka, semalm, 13 Jun 2009 merupakan hari terakhir kepada seorang pujangga Islam yang mengabdikan seluruh hidup dan jasadnya semata-mata atas nama perjuangan menegakkan agama kekasih-Nya, Rabbul Jalal. Nama yang tidak asing lagi dikalangan kita semua iaitu Dr. Fathi Yakan.

Mengimbas kembali hidup Al-Marhum. Sejarah banyak membuktikan keterlibatan beliau dalam perjuangan menegakkan agamanya. Antara karya yang paling mashyur ialah buku "Maza ya'ni Intima' lil Islam" yang digunapakai seluruh pelusuk dunia. Selain itu, al-Mutasiqituna fala toriq dakwah, kaifu nadwu lil Islam dan lain-lain melebihi 35 buah.

Beliau telah terlibat dengan kerja dakwah sejak tahun 50an dan telah menubuhkan Jamaah Islam pada awal tahun 60an dan pernah menjawat ketua umum di dalam jamah Islam. Beliau juga pernah bertanding kerusi parlimen Lubnan dan memenanginya.

MOGA ALLAH MERAHMATI AL-MARHUM DAN DILETAKKAN BERSAMA ROH PARA ANBIYA' SERTA AL-SOLIHIN. AMIN

AL-FATIHAH



Wednesday, June 10, 2009

BI mesti lulus..


Isu ini hangat diperkatakan apabila timbalan perdana menteri merangkap menteri pendidikan, Tan Sri Muhyiddin Yasin mengungkapkan kata awal untuk mewajibkan setiap pelajar lulus BI sebagai prasyarat melayakkan mendapat sijil lulus SPM. Masing-masing mempunyai pandangan berbeza. Apabila diteliti, memang isu ini ada pro dan kontranya.
Secara realitinya, apabila isu ini dibangkitkan, kita perlu jujur dengan keadaan masyarakat, bangsa dan Negara kita sendiri. Memang kalau kita sekarang ini adalah orang akademik ataupun sudah melepasi alam persekolahan dan alam peperiksaaan dengan keputusan yang agak baik, kita akan menyokongnya isu tersebut bilamana kita melihat di situ akan menanam semangat motivasi yang tinggi dikalangan murid untuk berjaya dan sekaligus menguasai bahasa Inggeris. Kita juga tidak menolak perasaan murid-murid takut untuk gagal SPM dan berusaha untuk melepasi pangkat kelulusan sekurang-kurangnya juga membantu penguasaannya.
Apapun, kita kena melihat kepada keseluruhan masyarakat dan rakyat. Dengan keadaan subjek bahasa Melayu yang diwajibkan lulus sebelum ini pun masih ada yang gagal, dan yang gagal itu adalah bangsa Melayu kebanyakkannya tanpa menafikan yang bangsa yang lain turut terlibat. Itu untuk subjek BM. Hal ini banyak terjadi di kawasan pedalaman dan tidak dinafikan juga di kawasan bandar. Kalau anda sekalipun berada di kawasan bandar, cuba anda buat tinjauan sendiri atau bertanya kepada guru-guru di sekolah-sekolah berdekatan dengan kawasan anda, masih lagi ramai yang gagal dalam SPM dan menunjukkan keperatusan yang rendah.Kalaulah bahasa Inggeris pula.
.
Saya juga melihat seolah-olah wujudnya konsep kapitalisme dalam isu ini seperti “konsep orang yang kaya akan bertambah kaya, manakala orang yang miskin akan terus miskin”. Bilamana orang di bandar dengan keadaan ibubapa dan masyarakat yang sentiasa terdedah dengan persekitaran bahasa Inggeris dan menggalakkan penguasaannya agak banyak membantu berbanding yang di luar bandar yang kurang dukungan daripada keluarga, teknologi maklumat dan masyarakat, lebih-lebih lagi membebankan. Andaikata semua subjek si anak desa ini lulus kecuali bahasa inggeris, kesiannya sebab terpaksa bayar yuran peperiksaan dan ambil balik subjek ini tahun berikutnya dan mungkin kegagalan ini menimbulkan demotivasi untuk menyambung pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi.
Ada juga desas-desus yang mengatakan kenapa nak wajibkan bahasa Inggeris, kenapa tidak pelajaran agama diwajibkan dengan keadaan masyarakat yang tunggang-langgan berkaitan agama sekarang ini... Erm... betul juga tu... setuju benor2...
Apa-pun semuanya bergantung pandangan rakyat untuk menilainya...