Pages

Thursday, October 29, 2015

Coretan Kecil Buya Hamka

Pada 1964, ulama besar nusantara, Buya Hamka pernah ditahan secara zalim oleh Presiden Indonesia Soekarno,dengan tuduhan kononnya terlibat dalam rencana pembunuhan beliau. Hamka ditahan tanpa bicara, bahkan buku-bukunya dilarang untuk diedarkan.

Setelah Buya Hamka dibebaskan, taqdir Allah, akhirnya Soekarno digulingkan, dikenakan tahanan rumah, kehidupannya mulai terasing, lalu dalam keadaan uzur beliau meninggalkan pesan buat orang yang pernah dizaliminya, Buya Hamka. Ia berbunyi, “Bila aku mati kelak, minta kesudian Hamka untuk menjadi imam solat jenazahku..”

Apabila pesan itu disampaikan, Buya Hamka terkejut, tanpa fikir panjang, beliau melawat ke Wisma Yaso, tempat jenazah Bung Karno disemayamkan. Sesuai dgn wasiat Soekarno, Buya Hamka pun memimpin solat jenazah tokoh yang pernah menghumbankannya ke penjara itu. Dengan ikhlas beliau menunaikan wasiat itu, mereka yang hadir pun terharu.

Lalu, apakah Buya Hamka tidak menaruh dendam pada Soekarno? Dengan tulus ikhlas beliau mengatakan, “Aku tidak pernah dendam kepada orang yang pernah menyakitiku. Dendam itu termasuk dosa. Selama dua tahun empat bulan aku ditahan, aku merasakan itu semua merupakan anugerah yang tiada terhingga daripada Allah kepadaku, sehingga aku mampu menyelesaikan kitab tafsir Al-Qur’an 30 juz. Jika bukan dalam tahanan, tidak mungkin aku punya waktu untuk menyelesaikan pekerjaan itu…”

Kesimpulannya: Maafkanlah sesiapa pun yang memusuhimu, jangan sesekali menyimpan dendam, ketahuilah bahawa pasti ada hikmah di sebalik segala-galanya...

Monday, October 19, 2015

Tayar Kereta Kita


Kita sering menukar tayar kereta...tapi kita sering lupa untuk meneliti nombor-nombor dan kod-kod yang ada tayar tersebut. Sebenarnya ada maklumat penting seperti, tarikh tayar dikeluarkan dan had laju maksimum yang perlu kita teliti sebelum bersetuju untuk membeli tayar tersebut.....


205/65/R15 94H


Nombor 205 yang pertama dalam siri merujuk kepada lebar tayar itu dalam milimeter, iaitu jarak diukur dari sisi ke sisi.

Nombor 65 ialah nisbah aspek (aspect ratio) tayar atau ketinggian tayar berbanding lebarnya.

Huruf "R" merujuk kepada binaan tayar radial dan angka 15 merujuk kepada garis pusat (diameter) rim untuk membolehkan tayar dimuatkan.

 Nombor 94 melambangkan indeks keupayaan mengangkut berat tayar itu. Sebagai contoh, nombor 82 bermakna tayar mampu memikul berat maksimum 475kg.

Berat maksimum merujuk kepada setiap tayar, kita perlu mendarabkan empat kali untuk memperolehi kapasiti memikul berat kenderaan dengan empat tayar. (Contoh: 475 x 4 = 1,900kg)

Huruf H terakhir menyatakan kelajuan maksimum sesebuah tayar yang direka.Taraf kelajuan "H" dalam contoh, bermakna bahawa tayar ini boleh mencapai dan mengekalkan kelajuan sehingga 210 km/j.

Di bawah adalah senarai carta kelajuan maksimum seperti yang dilambang oleh setiap huruf abjad.

- S - 180 km/j
 - T - 190 km/j
 - U - 200 km/j
 - H - 210 km/j
 - V - 240 km/j
 - Z - melebihi had laju 240 km/j
- W - 270 km/j
- Y - 300 km/j


Untuk mengetahui usianya sila periksa bahagian tepi tayar yang terdapat kod nombor minggu dan tahun. Contohnya kod 0811 bermaksud tayar berkenaan dihasilkan di kilang pada minggu ke 8 pada 2011. 



Tuesday, October 13, 2015

Ya! Sertai Amanah Sebab Sikap Pas Undur Ke Belakang...



http://wadahbaru.blogspot.my/2015/10/ya-sertai-amanah-sebab-sikap-pas-undur.html


Assalamualaikum sahabat seperjuangan yg menentang kezaliman. Respons kpd pertanyaan,kemusykilan dan juga cercaan yg dilemparkan kpd sy atas penyertaan sy bersama parti AMANAH yg dianggap oleh rakan2 PAS sbg parti yg ditubuhkan atas dasar kecewa.

Sememangnya parti AMANAH ditubuhkan kerana kecewa,tp bkn faktor kecewa kerana tewas pemilihan,tp kecewa kerana keengganan PAS utk terus bekerjasama dgn PR yg terbukti mampu menjatuhkan BN yg merujuk kpd keputusan PRU12 dan 13.

Penubuhan AMANAH bkn bermaksud menolak ulamak,bkn bermaksud menolak islam,bkn bermaksud ingin mendapatkan projek yg pastinya takkan dapat sbb AMANAH bkn kerajaan berbanding PAS atau DAP yg sudah menjadi kerajaan...tp AMANAH ditubuhkan bg menggantikan PAS yg menolak kerjasama dgn parti pembangkang lain utk menjatuhkan BN.

Sy melihat PAS sudah berjaya pd peringkat pertama utk berdakwah kpd rakan sekutu dlm PR dahulu,malahan kejayaan dakwah itu bkn saja pd rakan muslim,malahan rakan non muslim yg sudah mula mengenali akan islam.

Sy tertarik dgn ucapan ahli parlimen DAP pd satu majlis parti AMANAH yg memetik terjemahan ayaq al quran sbh intipati ucapan beliau.ini menunjukkan yg masyarakat bkn islam sudah mula tertarik dgn islam,tertarik dgn keindahan islam.pd sy ini adalah kesan penyertaan PAS bersama PR sebelumnya.

Malangnya PAS memilih utk tidak meneruskan dakwah ini kpd sekutunya dgn memutuskan hubungan bersama komponen PR yg pastinya melegakan BN yg sedang dlm ketenatan.

Justeru,penubuhan AMANAH sbg parti islam tunggal yg memiliki ilmuan islam didalamnya adalah sgt bertepatan dgn masanya agar legasi dakwah yg ditinggalkan PAS  dlm PR dapat disambungkan.

Sy tak nafikan,penubuhan AMANAH bakal memecahkan undi PAS,tetapi jgn lupa,pengunduran PAS dlm PR juga bakal memecahkan undi PR yg terbukti berjaya meruntuhkan tradisi 2/3 majoriti BN dlm dewan rakyat.

Tp malangnya PAS memilih utk memutuskan kerjasama dgn DAP sbg salah satu sekutunya dlm PR..lebih malang kptsan utk memutuskan hbgn itu juga d buat tanpa bahas dgn mengenepikan pandangan perwakilan yg lain dlm muktamar.

Pas bertindak demikian atas alasan DAP menolak hudud..Ya!..mmg DAP menolak hudud malahan sejak dr hari pertama penubuhan PR,DAP konsisten dgn pendirian mereka..namun atas dasar politik dakwah,PAS meneruskan kerjasama kerana keperluan demokrasi menuntut pembentukan gabungan PR bg menjatuhkan BN.

Seharusnya PAS jgn melatah,DAP sudah diketahui umum sebuah parti yg bkn islam sedangkan PAS adalah sebuah parti islam yg sememangnya adil dan sesuai utk semua.PAS sbg parti islam harus menunjukkan nilai2 islam dlm perbezaan pendapat.

Contohilah nabi berpolitik,contohilah akhlak nabi ketika berdakwah,walau dihina,diperlakukan dgn perkara buruk,malahan cubaan bunuh oleh yahudi,namun rasulaallah S.A.W memilih utk tidak bertindak balas,malahan memilih utk menunjukkan sikap terpuji yg akhirnya membuatkan non muslim tertarik dgn keindahan islam.

Sbnarnya DAP sudah mula terpikat dgn keperibadian islam yg ada dlm PAS,terutamanya akhlak yg ditunjukkan oleh pimpinan hebat pas,tg nik abd aziz yg memikat hati kerana perwatakan,kesederhanaan dan toleransi yg ditunjukkan.DAP percaya bahawa pimpinan PAS lebih berintegriti kerana di asuh secara islam yg sebenar..atas alasan itulah ketika PR berjaya menakluki negeri perak,DAP lebih cenderung memilih PAS sbg menteri besar berbanding PKR sedangkan kerusi PAS paling sedikit dlm dewan undangan negeri perak.

Tp malangnya PAS terlalu tidak bersabar,PAS inginkan DAP supaya terus menerima islam secara total sedangkan dakwah yg diberi baru berjaya pd fasa pertama.

DAP ibarat muallaf,jgnlah hari pertama muallaf bersama islam,kita dh suruh dia menjadi seperti kita.kalau hari pertama dia dah didesak utk infaq harta dia,kalau hari pertama dia kita dh suruh dia bgn tahajjud,mau lari dia..dlm dakwah harus ada seni psikologinya mcm mana nabi muhammad buat.

Perpecahan PAS dlm PR bukannya kesan kpd parti politik semata2,tp sgt terkesan kpd rakyat kerana rakyat sedar,selagi BN mentadbir malaysia,rakyat akan terus sengsara spt mana fenomena hari ini dgn kenaikan kos sara hidup,peningkatan kes sosial dan jenayah,dan yg paling buruk adalah kesan kejatuhan nilai ringgit yg sgt merudum sehingga mencecah rm4.4+ ..

Mungkin hari ini pimpinan pas atau kita sendiri masih boleh makan kfc,masih boleh memandu kereta bercuti dgn keluarga..tp apakah nasib rakyat yg berpendapatan rendah yg menyewa rumah?yg ada anak kecil dan anak sekolah?yg tak punya kenderaan berbumbung?..apakah kita tak ada perasaan sedih bila lihat anak kecil dikendong oleh si ibu,si abang atau kakak yg baru berusia 4-5 tahun didlm raga motor bersama si bapa ketika hukan lebat menunggang motosikal dgn bahaya yg menanti?

Kalau kita ada perasaan simpati,apakah dgn hanya menyebut "kesian" sudah memadai?

Ya!..mmg kita tak mampu beli kereta utk beri pd si miskin,tp jgn la pula kita lupuskan impian mereka utk mereka dptkan pemerintahan yg lebih baik drpd BN kerana sikap egois dan menyombong kita yg kesannya akan memanjangkan lagi jangka hayat BN?

Sedarlah semua kita nak islam,tp berdasarkan perlembagaan malaysia hari ini kita x mampu laksanakan lagi kerana bertentangan dgn perlembagaan yg kita semua terima pakai..kita harus pinda perlembagaan dahulu yg memerlukan 2/3 majoriti dewan..

Jgn akibat kegopohan kita,bkn saja hudud tak dapat dilaksanakan,malahan maksiat makin berleluasa..biar dapat buat sedikit kebaikan,daripada langsung tak dapat buat kebaikan..ISLAM RAHMATAN LIL ALAMAIN

Mohd Nazli Mansor
(S/U ARiF Kedah)



Saturday, October 10, 2015

Nota Servis Kereta-2


Suatu hari anda mengeluh, “Eh, kenapa kereta aku rasa berat semacam je ni?”. Setelah beberapa hari memandu, anda berasa tidak puashati dengan prestasi kereta anda. Lantas anda mengambil keputusan untuk membawa kereta anda ke bengkel dan bertanya kepada mekanik. “Oh, enjin kereta cik ni dah teruk. Nak kena buat full overhaul ni!”, jawab mekanik di bengkel membaiki kereta tersebut bersungguh-sungguh. ”Berapa kos untuk baiki enjin kereta saya ni bang?” ”Semua nak tukar barang-barang dalam enjin yang dah haus ganti dengan yang baru campur upah lebih kurang 900 hingga 1000 ringgit la..”.

AWAS, Jangan tertipu! Jika anda memandu dengan cermat dan membuat penyelenggaraan kereta anda secara berkala (servis / tukar minyak enjin bila sudah sampai masanya), enjin kereta anda boleh tahan 10 hingga 15 tahun.
Sebab-sebab anda merasakan kereta anda seolah-olah menjadi berat:~

Jangka hayat palam pencucuh (spark plug) sudah tamat (tukar setiap 30,000km atau setahun sekali)

Tepet dalam locker enjin telah lari dari setting asal – buat pelarasan tepet setiap 1 tahun 6 bulan (jika kereta digunakan setiap hari untuk perjalanan jarak jauh) hingga 2 tahun sekali

Penapis minyak petrol (petrol oil filter) tersumbat [minyak tidak dapat flow dengan lancar ke sistem pembakaran enjin (kaburator / suntikan minyak)] – setiap kali anda menukar timing belt, tukar penapis minyak petrol ini sekali.

Penapis angin (air filter) penuh dgn habuk / debu. Cuci atau tukar air filter ni.

Enapan karbon yang berlaku di dalam sistem pembakaran enjin telah banyak – cuci karbon setiap 2 tahun sekali .

Brek cakera (disc brake) kereta anda tersangkut akibat sistem brek yang tidak pernah diperiksa & diservis – biasanya berlaku kejadian piston brek melekat (brake piston tak release balik disc brake selepas kita menekan brek). Pandu kereta perlahan-lahan (gunakan gear 1 atau gear 2) & anda boleh mendengar bunyi disc brake tersangkut / bergesel ini. Tukar minyak brek setiap 3 atau 4 tahun, brek pad tukar bila dah nak habis.

Bearing roda @ tayar kereta anda telah rosak. (untuk kereta proton bearing roda kereta akan mula buat hal selepas 8 – 10 tahun usia kereta). Bunyi bising (berdengung) akibat kerosakan bearing roda kereta anda akan kedengaran bila anda memandu pada kelajuan 80km ke atas.

Minyak kotak gear (gear box oil) sudah sampai masa, tukar setiap 2 hingga 3 tahun [plat klac (clutch plate) tukar setiap 3 tahun sekali].
tekanan angin dalam tayar kereta anda tidak mencukupi.

Timing belt dan belting luar (tali sawat/kipas yang memusingkan ’fan’, ’alternator kereta anda menjadi terlalu ketat. Periksa dan buat pelarasan timing belt atau belting luar ini semula (tanda belting luar terlalu ketat diketahui sewaktu menghidupkan enjin, ada bunyi berdencit yg kedengaran).

Timing enjin kereta anda terlalu rendah atau telah lari dari setting asal. Buat pelarasan timing enjin kereta anda semula.

Mungkin berlaku masalah kerosakan di distributor. Periksa sekiranya terdapat kerosakan pada coil distributor kereta anda.

Bateri kereta anda sudah sampai masanya (perlu ditukar). Jangkahayat bateri biasanya lebih kurang dlm 2 tahun.

Jika Nak ’Lowered’ Kan (Bagi Rendah) Kereta Tukar Adjustable Absorber & Sport Spring.

Untuk kereta proton, jangka hayat sistem suspensi (gantungan) strut absorber (batang penyerap hentak) dan gelung spring adalah sehingga 5 hingga 7 tahun.. Ramai di antara kita akan memilih untuk menukar kepada jenis adjustable absorber (penyerap hentak jenis boleh laras contohnya jenama GAB), harga memang mahal.. atau bertukar kepada sport spring (contohnya jenama kimex).

Setelah menukar penyerap hentak & gelung spring, ramai antara kita yang tidak berpuashati [rasa lagi keras lah, kereta terasa seperti bumpy (melompat-lompat), lalu kat bonggol tak lepas, tidak selesalah] & akhirnya kembali memakai penyerap hentak & gelung spring proton standard.

(Benda mcm absorbers dan spring ni kalau nak standard je elok pakai yg original proton part. Tukar absorber jenis minyak, kalau jenis gas cepat jadi keras (3 tahun ++ saja).

sekian


motorsport for life!!!!!!


Saturday, October 3, 2015

Tips Sebelum Kereta Kena Tarik




Tips sangat baik drp Persatuan Keselamatan Pengguna. (PKP)

Sekiranya anda tidak mampu meneruskan membayar finance kenderaan anda, 
jangan sesekali anda:-



- Serah kpd pihak ke3 (samb.bayar @ skim sewa)
- Sembunyikan drp pihak bank elak ditarik.
- Jual spare part atau sebagainye..


Ini kerana anda akan di blacklisted, ccriss, dan dikenakan pelbagai denda & caj upah tarik kereta, upah simpan stor dll.

Oleh itu, anda disarankan pergi ke bank terbabit dan serahkan kunci kereta anda.
Bank akan simpan kenderaan anda dan memberi tempoh 21 hari drp tarikh anda serah kpd bank untuk dituntut semula.


Sekiranya anda tidak menebus balik dlm masa 21 hari drp tarikh serah, bank berhak melelong kenderaan anda, hasil lelong td akan di tolak baki hutang dengan bank dan bakinya adalah milik anda.




Bank tidak boleh tarik kenderaan anda sekiranya:-

1- finance dh melebihi 75% kecuali ada surat mahkamah
2- kenderaan anda berada di kawasan kediaman berpagar.
3- pada hari cuti umum
4- selepas jam 9 malam.

-Ajen penarik kereta mestilah mempunyai kad autoriti (EPS) Ejen Perolehan Semula drp KPDNKK.

- Sekiranya si penarik kereta dtg lebih drp seorang, semua drp mereka mestilah mempunyai kad EPS. Sekiranya salah seorang drp mereka gagal menunjukkan kad tersebut, anda berhak membuat laporan polis kerana membawa gangster dll.

Sekiranya berlaku juga seperti yg di atas, anda berhak membuat laporan polis kerana telah menyalahi akta pengguna.

#Jadilah pengguna yg bijak..sharing is caring‍‌‌‌‌‍‍‍‍‌‌✌