Pages

Ahad, 6 Februari 2011

Solat Diabaikan

Suatu ketika dulu, ku pernah terbaca beberapa kajian berkaitan orang yang tidak mengerjakan solat. Dikatakan hampir 70% rakyat Malaysia yang ada pada hari ini mengabaikan kewajiban solat 5 waktu setiap hari. Ku rasa agak terkejut, dan kadang-kadang ku merasakan fakta itu tidak benar sama sekali.
Tetapi apabila ku menyelami masyarakat, barulah ku akui ada kebenarannya. Masakan tidak, rakan sekuliah, rakan sepermainan, rakan sekerja dan kenalan-kenalan yang rapat, rata-ratanya tidak melaksanakan solat. Roomateku dulu pun sama. Adoi.. Puas ku untuk memujuknya.erm..

Dalam 2 bulan yang lepas, ku berkesempatan menghadiri 1 kem. Semasa di sana, ku ditempatkan dalam sebuah chalet. Ku berkongsi dengan 2 orang. Seorang umurnya lebih tua dariku hampir 4 tahun dan seorang lagi sudah setahun untuk bersara serta bergelar haji. Sepanjang 3 malam bersama, ku cuba mengamati kedua-dua mereka ini. Tidak nampak bilakah mereka bersolat. “Mungkin mereka solat jamak,”fikirku. Pada setiap pagi, ku bangun awal sebelum subuh lagi, kemudian ku solat subuh, termenung sehinggalah matahari memancar dan masuk solat Dhuha. Ku sempat juga solat Dhuha. Tetapi ahli chalet ku ini tidak bangun pun untuk solat, bangun untuk tarik selimut, pergi tandas itu sahaja ada lah. Termenung ku.”Ai takkan Subuh jamak jugak kot, susahnya, bagaimanalah hendak tegur orang yang lebih tua ni, kena rancang dengan hikmah ni,..erm”.

Agak mustahil kalau masyarakat hari ini tidak mengetahui tentang kewajipan solat ini. Masakan tidaknya, subjek pendidikan Islam diajar di sekolah, kelas fardhu ain, kuliah-kuliah agama banyak di masjid-masjid, surau-surau, di radio dan di tv sekalipun.. Buku-buku agama bertaburan di mana-mana…
“Ya Allah ya tuhanku, bukakanlah hati mereka-mereka yang meninggalkan solat untuk melaksanakan kewajipan ini ya Allah”

Tidakkah mereka tahu bahawa sesungguhnya solat adalah amalan yang wajib dilakukan oleh setiap yang bergelar muslim. Tidak dapat tidak walaupun uzur macam mana sekalipun, solat mesti dilaksanakan. Dalam Al-Quran sendiri ada dijelaskan :
“Maka dirikanlah solat(sebaik-baiknya). Sesungguhnya solat itu kewajipan yang ditentukan waktunya atas orang-orang yang beriman”.[An-Nisa’;103]

Bukankah solat ini adalah tiang agama. Tertegaknya agama dalam diri seseorang itu dengan tertegaknya solat dalam dirinya. Kalaulah diibaratkan rumah, jika tidak ada tiang, tiadalah terbinanya rumah tersebut sekalipun ada papan, atap bumbung, pintu dan sebagainya. Begitulah juga amalan kita. Tiadalah bergunanya amal kebaikan yang kita buat sekalipun bina masjid, derma kepada anak-anak yatim dan sebagainya, tetapi pada masa yang sama, tidak melakukan solat. Sia-sia sahaja amalan tersebut.
Solat juga adalah pembeza antara orang Islam dengan orang bukan Islam. 

Sebagaimana yang dikhabarkan oleh junjungan kita Rasul s.a.w. :
“Beza antara seseorang dengan syirik serta kufur ialah meninggalkan solat”

Maka sebab itulah, sama-samalah kita berpesan-pesan antara ahli keluarga kita dan ahli masyarakat sekeliling kita akan perlunya solat 5 waktu ini. Macam manalah untuk kita bina individu muslim, rumahtangga muslim dan masyarakat serta Negara Is
lam kalaulah solat, amalan asas ini pun masih lagi diabai-abaikan. Sama-samalah kita berusaha menyedarkan ummah ini…

2 ulasan:

Aremaf berkata...

roomate...????

Ibnu sanusi berkata...

zaman lame tu...huhu..