Pages

Rabu, 20 Mei 2009

BULAN TARBIAH......

Sudah sekian lama ku tidak mencorakkan apa-apa di halaman ini. Walaupun di fikiran ini ada sesuatu untuk ku coretkan, tetapi kekangan masa menyebabkan semua itu terpendam. Ku gagahi jua. “Bulan Tarbiyyah” yang diperkenalkan oleh kerajaan Selangor ; tiba-tiba ku tersentak. Maklumlah perancangan kerajaan yang begitu berbeza berbanding sebelum ini walaupun sudah hampir 5 tahun ku bermukim di Selangor ini.

2 minggu yang lepas, ku gagahi diri ini mengunjungi rumah-Nya. Masjid Negeri, yang terletak di Shah Alam menjadi destinasi mindaku. Maklumlah tukar angin sikit. Perlahan-lahan ku melangkahkan kaki ini menyusuri anak-anak tangganya. Air yang sedikit bergelingan di sekitar tiba-tiba mengganggu pergerakkanku. Agak licin. Kumemasuki dewan masjidnya. “ Eh, ramainya orang, penuh dewan”, bisikku. Ku berjalan membongkok diri sedikit di celah-celah pengunjung di situ. “Ah, dah jumpa dah tempat strategic, betul-betul menghadap pentas forum”. Ku melabuhkan punggungku. Menanti dan terus menanti. Dewan sedikit riuh,al-maklum lah. Mataku terpacak ke depn. Kadang-kadang, mata ini juga melilau ke kanan dan ke kiri, memmerhati kot-kot ada sahabat-sahabat lama, atau yang dikenali. “Eh, tak kenal sorang pun, students UiTM pun tak nampak batang hidung.. Erm…. Maybe muslimat je kot yang dating, duk kat belakang kot”, fikirku.

Suara gema MC, tiba-tiba mengejutkan semua hadirin. Senyap. MC terus memperkenalkan barisan ahli panel iaitu Datuk Ismail Kamus, Dato’ Hashim Yahya dan forum dipengerusikan oleh Dato’ Hasan Ali. Selama 2 jam lebih ku ternganga di sana, setiap point-point yang penting ku catat dalam nota ku. Mungkin ku boleh list kat sini beberapa point.

Persoalan tarbiyyah memang tidak boleh dipisahkan dengan individu yang ingin terus bersama-Nya. Individu yang beriltizam dengan perjuangan-Nya sebagaimana yang diasaskan oleh kekasih-Nya dan utusan kepada seluruh manusia keseluruhannya. Tarbiyyah dalam erti kata yang mudah adalah ,merujuk kepada mendidik atau juga mengajar. Tetapi apabila dirujuk kepada khususiyyah adalah merujuk kepada proses mendidik diri untuk membina syakhsiah sebagai seorang muslim sejati.

Apa yang memeningkan ku sejak sekian lamanya adalah berkaitan model pentarbiahan yang telah diasaskan oleh Rasul junjungan sejak individu berada dalam kandungan, umur kanak-kanak, remaja dan dewasa.Ku tercari-cari model itu. Diumur remaja, apa yang sepatutnya mereka telah miliki, apa yang perlu diberi semasa ini dan akan datang. Bagaimana pendekatan terbaik. Perlu tak ketegasan dan di mana.. Erm….menjadi assignment bagiku..

Sepanjang forum ini, satu point yang menarik bagiku. Dalam proses mendidik anak-anak, ada 2 elemen penting yang perlu ada iaitu :

1. Kasih Sayang
2. Ketegasan

Bagaimana Rasulullah s.a.w mendidik Hasan Husin sehinggakan Rasulullah sanggup ditunggani mereka samada semasa solat dan di luar solat. Bagaimana begitu tegasnya Rasulullah apabila mendepan hokum Allah dan melibatkan ahli keluarganya..

Erm…. Persoalan yang perlu ku ungkaikan….
Secara detailnya

"BERSAMBUNG....."



0 ulasan: