Pages

Friday, September 5, 2008

PENTINGNYA ilmu…….





Memang semua orang tidak menafikan akan kepentingan ilmu. Ilmu bagaikan cahaya dan akan menerangi jiwa-jiwa yang memilikinya berbanding kejahilan yang diumpamakan sebagai kegelapan dan amat malang bagi mereka yang memilikinya. Beza antara orang yang berilmu dengan orang yang tidak berilmu juga ada jauhnya.
Perkara yang melibatkan kejahilan ini memang banyak berlaku dalam kehidupan kita. Sempena Ramadhan ini, sudah semestinya semua berpuasa. Apabila waktu berbuka telah tiba dan pada masa yang sama, kuliah ilmu masih berjalan dan tiada makanan untuk berbuka, ”Macam ne ni kita nak berbuka, dah azan, makanan tak de..em...ye...kita korek hidung....”
Hah.......
Pernah suatu ketika dulu, seseorang bertanya,”Kalau puasa sunat, kita buat pada hari Isnin dan Khamis je kan, kalau hari lain, haram..betul tak?....”.
Hah.......
”Jom kita pi solat berjamaah kat surau, lama dah tak nampak ni, guano...”.”Em..tak pela...Awak dapat hidayah, saya ni tak dapat hidayah, susah nak pi surau...sila-sila,...”.
Hah........
”Saya rasa tumbukan awak tu, salah..Saya belajar daripada guru saya dulu cam ni...”.”Ok,tq...em..jap nak tanya, awak dah bengkung ke berapa sekarang ni, kuning ke?...”.”Tak, baru putih..”
Hah......putih..
(pelajaran asas akan melatih dan menyempurnakan buah yang terkehadapan...buah terkehadapan ini adalah gerak yang sebenarnya)

”Saya rasa bacaaan awak tu, silap...”.”Oh ye ke, terima kasih..em...nak tanya awak sempat berguru berapa orang ye?....”.”seorang”.”Dah tasmi’ dengan berapa guru dah?...”.”2 orang”.
Hah.....
”em..ilmu qiraat, sempat belajar kat ne ?...”.”Em, tak pernah belajar qiraat, tapi kalau qiraati tu adalah belajar.......”
Hah......
(ilmu Qiraati ini adalah ilmu asas baca al-Quran yang bebudak belajar mengeja baca al-Quran).

0 comments: