Pages

Jumaat, 16 Mei 2008

Salam Perjuangan

Assalamualaikum Warahmathi Wabarakatuh...
Saudara-saudaraku seummatil muslimin..
Segala jutaan syukur ku untaikan ke hadrat Allah rubbul alamin yang telah melebarkan rahmah dan kasih sayang-Nya ke seluruh penghuni alam buana ini baik yang taat kepada-Nya, derhaka kepada-Nya atau pun berpura-pura beriman kepada-Nya, ataupun beriman dalam aspek yang kecil dalam kehidupan mereka.
Berapa banyak ummat Islam hari ini mengakui beriman kepada Allah, mengakui ketuhanan Allah,melafazkan taat setia kepada-Nya tetapi pada yang sama masih bersekongkol dengan perintah syaitan yang dimurkai, masih patuh kepada hawa nafsu yang memegarinya, masih berbelah bahagi dengan perintah-perintah-Nya baik dalam bab ibadah, muamalah, pemakaian, ekonomi, perundangan dan seluruh kehidupan manusia sejak kita bangun di awal pagi sehinggalah kita ditidurkan kembali, semuanya telah digariskan oleh Allah panduan yang sepatutnya.
Berapa banyak ummat Islam hari ini, mengakui keimanan kepada Rasullullah, menyatakan kecintaan kepada Baginda, tetapi pada masa yang sama mengingkari perintahnya, tidak menyintai sunnahnya, tidak sanggup menjiwai peribadi Rasullah sebagai panji-panji obor perjuangan. Adakah Rasulullah merima Islam untuk dirinya sahaja, tanpa mengajak kepada kepada orang lain. Bagaimana pula dengan jiwa sahabat-sahabat yang telah dibina oleh Baginda s.a.w. Tidak pernahkah kita terfikir bagaimana kedudukan diri kita ini andaikata kita berada di zaman Rasullullah s.a.w.. Adakah Rasullullah redha dengan keadaan kita yang berpeluk tubuh ini, ternanti-nanti tanpa menyahut seruan untuk berjihad dalam meninggikan kalimah Allah di muka bumi ini. Kita hendak mengharapkan siapa lagi untuk meneruskan kesinambungan ini andaikata bukan kita.
"Ayuhlah ummat muslimin, bangkitlah dari tidur nyenyakmu....."

0 ulasan: